Way Out West Recap 2024 - bilder & höjdpunkter från årets festival!

Skepta, Fred Again.., James Blake, J Hus, André 3000 med flera medverkar när festivalen återigen slår publikrekord

Solen gassar över Slottsskogsparken på torsdagsmorgonen. Om ett par timmar kommer de första klungorna av ivriga musikfans få sina band fästa runt handleden och träda in mot festivalområdet. Mellan den 8-10 augusti kommer över 70. 000 besökare samlas i parken, ett nytt publikrekord för Way Out West! I DOPEST recap från festivalen har vi samlat höjdpunkterna och bilder från alla tre dagar!

När dörrarna öppnas har molnen hopat sig och ett lätt duggregn faller över den hittills blygsamma skaran. Folk befarar det värsta, och får flashbacks till förra årets lerkaos men beger sig hoppfullt in mot festivalens första spelningar. 

Höjdpunkter dag 1: Loyle Carner och James Blake

Väderprognosen ser fortfarande mörk ut, men när UK-rapparen Loyle Carner öppnar Azaleascenen har skuren passerat och lämnat efter sig en nära tropisk fukt. Rapparen intar scenen tillsammans med ett fullt band. Med livebandet som ryggrad levererar han ett uppträdande med otrolig teknisk förmåga utan bakgrundsspår, som annars präglar så många av samtida hiphopspelningar. Detta innebär att Corner måste rappa låtarna ord för ord, något han klarar galant till publikens förtjusning. 

Efter öppningsnumret, singeln ‘’Hate’’ från det senaste albumet Hugo, stöter artisten på problem redan under andra låten. Mitt i framförandet av ‘’Plastic’’ slutar mikrofonen nämligen att fungera. Carner tar dock teknikfelet med gott humör och dansar till bandets jammande tills en festivalarbetare ursäktande räcker honom en ny mikrofon. Han kommenterar att en av hans favoritsaker med att spela live är just när något går fel; ”makes me feel like I’m really alive”. I takt med att Londonsonen skruvar upp energin skingrar sig molnen och solen skiner över fansen, som frenetiskt rappar med i favoriter som ”Ain’t Nothing Changed”, ”Loose Ends” och ”Ottolenghi”.

Mot kvällen slår sig James Blake ner bakom sitt syntharrangemang på Flamingoscenen mittemot. Fans av artistens äldre, glitchiga soulballader för AI-åldern blir minst lika nöjda som nya lyssnare. Artisten har under de senaste åren växt sin lyssnarbas genom uppmärksammade samarbeten med artister som Travis Scott och Kanye West. Spelningen rivstartas med fanfavoriten ”Life Round Here” som går över i numret ”Loading”, från förra årets Playing Robots Into Heaven. Det sistnämnda spåret blir sedan remixat med Travis Scott-samarbetet ”Mile High”. Medan Blake går loss på synthen över Travis Scotts acapella använder trummisen sin digitala utrustning för att återskapa Metro Boomins hi-hats.

Sedan följer en låt för riktiga day ones, den Aaliyah- och Kelis-samplande dansbangern ”CMYK”.  Synthen stegrar sig i takt med artistens sporadiska falsett-adlibs. Det hela bygger upp till ett beat drop värdigt ett DJ-set på Linné eller Dungen.  När publiken dansat av sig uppmanar han till allsång för ”Say What You Will” och kommenterar att detta vanligtvis kräver två försök; ”First only 40 people sing,” förklarar han och fortsätter ”…can we just skip the first part?”. Efter ett tappert försök från publiken mumlar en något besviken Blake ”We’re gonna have to do the second part”. Publiken hör honom och tar i från tårna.

Därefter ställer han sig upp från synthen och proklamerar att han ska ”…perform one of my favorite songs right now”. Låten i fråga är ”Hope She’ll Be Happier”, vars avskalade gitarr förvånande nog går över i en cover Radioheads ”No Surprises”. Rockgruppens systerband The Smile ställde in sin spelning, varpå James Blake tog deras plats. Artisten golvar sedan publiken med ännu en cover, en pianobaserad tolkning av Frank Oceans ”Godspeed”, en låt som Blake själv hjälpte producera.

Höjdpunkter dag 2: Sampha, Tems, Darkoo & Fred Again..

På fredagsmorgonen drar det förutspådda skyfallet in över Göteborg, och regnovädret ett faktum. Detta sätter knappast stopp för musikfans fast beslutna om att se några av festivalens mest efterlängtade spelningar. Ponchos säljer som smör och boots är på modet när Way Out West goes gorpcore.

I ovädrets kölvatten vågar sig publiken ut från sina provisoriska regnskydd för att se Sampha ta plats bakom sitt till synes aluminiumfolierade keyboard. För att lyfta stämningen börjar han sin spelning genom att själv dansa loss till bandets bombastiska spelande. Efter klassikern ”Plastic 100°C”, blickar han framåt och kör förra årets ”Spirit 2.0” och dansvänliga ”Don’t go back”, med en bastrumma som känns ända in i bröstkorgen.

Bandet tar en paus, och Sampha bjuder på ett hjärtskärande framförande av ”(No One Knows Me) Like the Piano”. Till och med himlen fäller tårar, då regnet droppar återigen över området. Detta stör knappast den elektriska publiken, som dansar vidare till ”Satellite Business” och en upbeat version av Kendricksamarbetet ”Father Time”. Därefter samlas hela bandet kring ett trumset och bjuder på ett otroligt trumsolo med 10 händer, som leder in i ”Without”. Solen tittar fram igen, nästan som om bandet själva spelade den tillbaka. Som avslut sjunger R&B-undret ”Blood On Me” som om hans liv hängde på det framför en blodröd bakgrund.

Nästa artist till Azalea är nigerianska afropopstjärnan Tems, med sin första spelning i Sverige. Hon får direkt kontakt med publiken, även hon backad av ett fullt band och två backup-sångerskor. När spelningen börjar gå mot sitt slut ser hon ut över publiken, som hurrar när de förstår att artisten försöker välja ut ett lyckligt fan ur publiken.

Hon pekar bestämt mot en Rafael, men utbrister ”Too young for me!” när hon förstår att killen bara är 18 år gammal. En Zachary i publiken får hennes uppmärksamhet och hon improviserar ”Zachary, dear Zachary I hope your not 18 too” till publikens fniss. En överlycklig Rafael utbrister ”Alltså det är helt sjukt, av alla dessa människor pekade hon på mig! Tems valde mig!”, efter spelningen. Efter imponerande vokaliseringar under signaturnumret ”Higher”, där hela publiken tycks stämma in, river hon av hits som ”Love Me Jeje”, samt Wizkid-collaben ”Essence”. Danspartyt är ett faktum. 

@dopest.se Rafael took an L 😔 but Zachary didnt 👀 @Tems #tems #wayoutwest #wayoutwest2024 #fördig #fyp ♬ WAIT FOR U (feat. Drake & Tems) (Instrumental) – Future

När Tems har tackat för sig springer festivalbesökare sugna på mer afrobeats mot Linnéscenen, där Darkoo stiger upp på scen. En tajt packad klunga ropar ”Darkoo, we wanna party!’’ gång på gång på uppmaning av DJ:n. ”First time in Sweden, I’m gassed man!” utbrister artisten och får igång publiken med låtarna ”Oti Bere” och ”Juciy”. DJ:n kryddar spelningen med Sexyy Reds refräng av Drakes ”Rich Baby Daddy” och följer med Tion Wayne och Russ Millions ”Body (Remix)”, som Darkoo gästade.

Klockan 22:30 står tusentals festivalbesökare ihoptryckta framför Flamingo i väntan på kvällens headliner, Fred Again. När han väl gör entré får besökare redo att mosha vänta, då producenten och multiinstrumentalisten börjar sin spelning vid pianot. I bakgrunden spelar ett meddelande som förklarar konceptet bakom artistens albumserie Actual Life, och hur den fungerat som en sorts musikalisk, digital dagbok ”.. så jag valde att kalla den actual life. Det här var 2020 precis efter början på någonting.” Publiken är mer än redo att tillsammans med Fred skriva ännu en sida i boken. Efter introt sätter han ingång, för att i 90 minuter leverera en blandning av hård UK Garage och hoppvänlig arenahouse med hög optimism och känslosamma mellansnack.

För ”places to be” försöker publiken böja sig så lågt de kan, för att sedan hoppa upp i ren eufori. Snart därefter försvinner Fred från scenen, och får publiken att tappa hakan när han fälls upp på en plattform mitt i publikhavet. Flera meter upp i luften trummar han frenetiskt med fingrarna på sin drum pad. Folkmassan, i extas efter ”Jungle” och ”Turn On The Lights again..”, hyllar artisten genom att skandera en modifierad fotbollsramsa i artistens ära;  ”Oh! Ah! Fred Again säg oh-ah Fred Again!”

Bakom artisten spelas de olika videorna från sociala medier som låtarna samplat. Publiken klappar i takt medan han återskapar sin pandemi-anthem framför deras ögon. 

Höjdpunkter dag 3: André 3000, J Hus, Peggy Gou och Skepta

Festivalen slutade lika soligt som den började. Först ut på Flamingoscenen under lördagen var André 3000. Den tidigare Outkastrapparen skrider över scenen iklädd en långärmad Tre Kronor-tröja. Men de som kommit för bars lär tyvärr bli besvikna då André och hans band levererar en timme experimentell, improviserad flöjtbaserad musik, i stil med artistens album New Blue Sun. Lyssnare svajar med ögonen stängda till bandets behagliga ljudmatta, som om de blivit insvurna i en hemlig ritual med André som överstepräst.

@dopest.se Andre 3000 på Way Out West i sin Sverige-tröja 🇸🇪😤🪈 Vad tycker ni om flöjt soundet? #andre3000 #wayoutwest2024 #wayoutwest #sweden #fördig #fyp ♬ So Fresh, So Clean – Outkast

När legendaren blåst sin sista flöjt börjar en DJ på Azaleascenen mittemot hype:a upp publiken för ingen mindre än J Hus. Afroswingpionjären ödslar ingen tid när han betar av ”Must Be”, ”Massacre”, ”Spirit” och ”Bouff Daddy”. Först då tystnar han, tar in publikens jubel och klär av sig skjortan. I bara shorts fortsätter han varva hårda bangers och lugnare dansnummer med stark pondus. Vid ett tillfälle hänger han sig över barrikaden, hälsar på fans och återvänder till scenen för ett elektriskt framförande av klassikern ”Dem Boy Paigon”. Publiken gungar från sida till sida under ”Friendly” och ”Play Play”, tillägnad ”the ladies”. Hus går av scenen efter hitlåtarna ”Did You See” och ”Who Told You (feat. Drake)”, från förra årets Brutal and Beautiful Yardoch lämnar fansen skrikandes ”One more time!”

Nästa artist att inta Azalea är Peggy Gou, det sydkoreanska DJ-undret som kallats ”världens coolaste DJ” av Vouge, vars tyska upplaga hon har prytt omslaget av. Way Out West får dansa tills de stupar när Peggy drar igång sitt houseset medan psykedeliska animationer i neon flimrar förbi bakom henne. Hennes musikaliska kryddblandning består framförallt av deep house, 90-talsinfluerad techno och fyndiga remixer av låter som Megan Thee Stallions ”Body” och ”The Box” av Roddy Ricch. Artistens egna TikTok-hit ”(It Goes Like) Nanana – Edit” visar sig också vara en riktigt effektiv crowdpleaser.

Mot kvällen strömmar folk till Linnétältet för festivalens grande finale, den legendariska grimeartisten Skepta. Han stiger på med mikrofonen i högsta hugg, och utstrålar en självsäkerhet som få artister på festivalen (om inte i världen) kan matcha. Innan han välsignar lyssnarna med en sann kraftuppvisning i hiphop som liveshow dissar han rappare som använder playback. Han försäkrar lyssnarna om att ”This my voice on the mic ” och lovar ”real lyricism”, varpå han kör igång den nya singeln ”Gas Me Up (Diligent)”. När hitlåten ”That’s Not Me” följer exploderar tältet i vildsinta moshpits, då festivalbesökarna tömmer sin sista energireserv. Tältet är överfullt, marken tycks vibrera. UK-legenden fortsätter pumpa adrenalin i publikens ådror med låtar som ”Redrum” och ”Lean 4 Real” tills energin når kokpunkten med ”It Ain’t Safe”.

Innan rapparens ’weed anthem”, ”Greaze Mode”, tänker artisten tillbaka på sitt senaste Sverigebesök. ”Last time here police gave me so much trouble over a spliff!” Burop från publiken. Skeptas brandtal om weed kan du se här, på vår Instagram. I ett svettigt klimax går Skepta loss med pyrotekniken för ett eldigt framträdande av ”Praise the Lord”. I en underlig vändning går artisten av scenen precis efter att ha annonserat ”Shutdown”. De uppspelta fansen nöjer sig med DJ:n. Det är svårt att tänka sig att någon lämnar festivalen besviken.

@dopest.se Skepta @ Way Out West Sweden 🇸🇪 @SkeptaTV #wayoutwest #skepta #wayoutwest2024 #sweden #fyp #fördig #sverige ♬ Praise The Lord (Da Shine) (feat. Skepta) – A$AP Rocky

Efter att Slottsskogsparken hade tömts kunde festivalbesökare ta del av WOW’s officiella efterfest, Stay Out West på ett flertal klubbar i staden. På Liseberg, i danslokalen Polketten uppträdde Göteborgs egna Shiro, 1.Cuz och Beta Squad-samarbetaren Yung Filly. I den nostalgiska lokalen på Liseberg är energin så hög att marken början svaja, samtidigt som publiken hoppar till den svenska hiphopen. På vår Instagram kan du se Cuz uppträda ”Försent”, och få publiken att sjunga med i Dree Lows virala safarivideo (”äta, sova, bazz och khalas”). Se även Yung Filly bli introducerad av ingen mindre än Skepta!

https://vm.tiktok.com/ZGevESkQA/

.