”Yami Kawaii” belyser psykisk ohälsa i Japan

Se dokumentären om Yami Kawaii, den allt växande subkulturen som ska bryta tystnaden kring depression och psykisk ohälsa i Japan.

Tokyo: Harajuku's Dark Turn

**TRIGGER WARNING**Tokyo's Harajuku street might be most well-known for cartoon characters, sparkles, & rainbows — the hallmark of its "kawaii," or cute, aesthetic — but more recently a darker subculture has emerged. In an offshoot style called yami kawaii, disturbing imagery of syringes and bandages live alongside baby pink lace and anime characters. We head in to discover who the tastemakers of yami kawaii are — and what drew them to it in the first place.

Slået op af Style Out There i 5. februar 2018

 

”‘Kawaii’ is the japanese word for ‘cute’. ‘Yume Kawaii’ means ‘Cute like a dream’. ‘Yami Kawaii’ is what happens when ‘Yume’ goes dark.”

Så inleds Refinery29:s dokumentär om den växande, japanska subkulturen – Yami Kawaii. Yami Kawaii betyder ”sick cute” och innehåller inslag av pastellfärger och gulliga detaljer från stilen Kawaii, blandat med mörkare element. I videon syns halsband formade likt injektionssprutor, plagg som pryds av tryck med mediciner, piller och meningar som ”I want to die”.

Att denna trend växer i Japan är kanske inte så konstigt då det är ett av de länder i världen med högst självmordsstatistik. Depression och psykisk ohälsa är dessutom mycket tabu och inget som vanligtvis diskuteras. Den nya trenden Yami Kawaii försöker bryta tabun genom mode.

Det är en tunn linje mellan att utnyttja japans stora problem med psykisk ohälsa för kommersiellt syfte, och att uppmärksamma problemet. Många japanska ungdomar är stora fan av klädtrenden och i videon möter vi illustratören Bisuko som är en pionjär inom Yami Kawaii-trenden. Han har skapat seriefiguren Menhera-chan som vid första anblick ser ut som en söt flicka. Men vid en närmare titt ser vi att hon bär på en heroinspruta och dessutom har bandage längs handlederna. ”Menhera” står för människor som lider av psykisk ohälsa.

Många frågar sig om detta bara är ännu ett sätt att glorifiera och kapitalisera psykisk ohälsa. I ett konservativt land likt Japan där detta är ett så pass tabu ämne kan dock denna kawaii-ingång till problemet vara en bra start.  I videon möter vi, förutom Bisuko,  influencers som Kuua och Hanayo. Båda är kända för sin Yami Kawaii-stil, men använder sociala medier för att nå ut till unga med psykisk ohälsa.

A post shared by @kuua_oyasumi on

 

Skribent: Lo Salmson// @losalmson