YEEZY stäms på 8 miljoner svenska kronor för försenade leveranser

Kunder ej leverera i tid när kunderna betalat extra avgifter för expressfrak

Enligt ett pressmeddelande från Los Angeles County’s distriktsåklagare George Gascón stäms Kanye West’s märke YEEZY av delstaten Kalifornien på $950,000 USD – motsvarande 8 miljoner SEK. Det på grund av försenade leveranser från yeezysupply.com, en så kallad ”Consumer Protection Lawsuit”. Enligt rättegångsmålet ska YEEZY ha ägnat sig åt olagliga affärsmetoder och falsk marknadsföring då de inte kunnat leverera sina produkter i tid – särskilt när kunderna betalat extra avgifter för expressfrakt. På yeezysupply.com står det: ”allow 2-3 business days for your order to process and 3-5 days to ship”. adidas har ofta samarbetat med YEEZY – men åtalas inte i detta mål.

“Online consumers are entitled to protection against unwarranted fees and unreasonably long waits for purchases to arrive on their doorsteps. We will enforce state and federal laws governing online shopping in Los Angeles County.” säger distriktsåklagare George Gascón.

I Kalifornien behöver online-ordrar skickas inom 30 dagar, annars måste företaget skicka likvärdiga eller överlägsna ersättningsvaror till köparen. Alternativt kan de skicka ett meddelande som förklarar förseningen, samt erbjuda återbetalning.

Domen skrevs under den 3 november och Kanye West ska betala hela $950,000 USD. Domen inkluderar skadestånd för civilrättsliga straff, återbetalning till Consumer Protection Prosecution Trust Fund och utredningskostnader till åklagarkontoren.

Enligt pressmeddelandet är YEEZY: ”[…] prohibited from making untrue or misleading representations regarding a shipping timeframe or refund; adhere to laws relating to the issuance of delay notices; and is required to refund money to consumers who, in the future, purchase products that are not shipped in a timely fashion.”

YEEZY Apparel LLC har inte uttalat sig och nekar dock fortsatt till brott.