Nya Youtube-tekniken: Ska identifiera AI-kändisar
Plattformen tar ett stort kliv mot en tryggare plattform för kreatörer och kändisar – Nya verktyg kommer att rullas ut inom kort.
AI fortsätter att utvecklas i en rasande takt och många medieplattformar lider av problem med ”deep-faking”, ett fenomen där kändisars liknelser härmas med AI utan deras tillåtelse. Youtube är en av de som tagit störst kliv mot att göra AI-innehåll säkert och nu har de avslöjat nästa steg i sin kamp.
YT ingår i ett partnerskap med Creative Artists Agency (CAA) och tillsammans ska de ta fram verktyg som hjälper innehållsskapare och kändisar att hitta AI-genererade klipp med personer som liknar dem på plattformen. De första testerna kommer att göras redan i början av 2025.
”På YouTube tror vi att ett ansvarsfullt förhållningssätt till AI börjar med starka partnerskap. Vi är glada över att samarbeta med CAA, en organisation som delar vårt engagemang för att stärka artister och skapare. Under de kommande dagarna kommer vi att arbeta med CAA för att säkerställa att artister och skapare upplever den otroliga potentialen i AI samtidigt som de behåller kreativ kontroll över deras likhet. Detta partnerskap markerar ett viktigt steg mot att bygga den framtiden”, säger Neal Mohan, VD för YouTube.
AI-genererade kändisar har blivit ett allt större problem under 2023 och 2024. Reklamer för ett bedrägeri på flera plattformar, inklusive Instagram, föreställde exempelvis rapparen Cardi B förra året. Youtube uttrycker att de med detta partnerskap vill göra ett tydligt statement mot AI-förfalskning och bygga mot en tryggare framtid.
Håll utkik efter fler uppdateringar om tekniken under 2025, när den börjar rullas ut på Youtube.