YouTube hjälper artister se kraften bakom Shorts

Nya verktyg ska även samla statistik från Shorts gjorda av fans,

Youtube Shorts är kanske den största nyheten hemsidan sett sedan live-streaming. Sedan lanseringen har tjänsten vuxit till över 50 miljarder dagliga visningar och blivit en integrerad del av upptäckandet av ny musik. I januari såg YouTube hur Shorts skapade av fans ökade den genomsnittliga artistens publik av unika tittare med mer än 80 procent – det vill säga – näst intill fördubblade artisternas totala räckvidd. Under samma månad såg aktiva artister på Shorts dessutom i genomsnitt att 50 procent av deras nya prenumeranter upptäckte dem direkt från Shorts.

I denna nya multiformatsvärld krävs därmed nya sätt för artister att kunna få en samlad överblick av hur deras musik når befintliga och nya publiker över olika format på YouTube. I Lyor Cohens nyhetsbrev presenteras idag därför en expansion av verktyget Analytics for Artists, som nu börjar inkludera data om fan-genererade YouTube Shorts (utöver officiellt innehåll av artister och långformsvideor av fans) i verktygets totala räckvidd, vilket i sin tur ger artister och deras team en heltäckande bild av hur deras musik når olika publiker över hela YouTube.

Du kan läsa mer om uppdateringen på Youtubes blogg, glöm inte heller att kika in DOPEST Shorts på vår egna kanal! Här nedan kan du se den allra senaste: