Zara introducerar en ny logga - som kritiseras

Se Zaras nya kritiserade logga samt andra nyligen uppdaterade logotyper från lyxvarumärken

Den globala klädkedjan Zara följer trenden som många lyxvarumärken som bland annat Celine, Saint Laurent, Balenciaga och Burberry gått mot med att ta fram en ny uppdaterade logga. När de flesta lyxvarumärkena gått mot att uppdatera sin profil till en cleanare, smallare och mer minimalistisk look så väljer Zara att gå tvärtemot trenden och istället öka tjockleken på bokstäverna samt minimera mellanrummet så att bokstäverna går ihop i varandra.

Den nya loggan har tagits fram av reklambyrån Baron&Baron och fått motstå kritik där många specifikt ifrågasätter överlappningen mellan bokstaven ”Z” och ”R” som vid en snabb anblick får det att se ut som att det står ”Zaba” istället för ”Zara”, vilket på polska betyder groda.

Om den nya loggan är en hit eller diss får ni avgöra själva. Passa även på att bläddra igenom andra nyligen uppdaterade logotyper från andra varumärken i ovan bildgalleri.