Zara kritiseras för kampanj – anklagas för att håna Palestina

Fast fashion-jättens senaste kampanj togs bort efter starka reaktioner – här är vad som har hänt

Nyligen publicerade Zara en kampanj för en kommande kollektion inom deras sektion Zara Atelier. Fotografierna visar modellen Kristen McMenamy i mitten av en slags studio, fylld med trä och betong, vit målarfärg och diverse bråte. Det som uppmärksammats allra mest är dock skyltdockorna inslagna i plast, som förekommer i flera av bilderna och som McMenamy syns bära i en utav dem.

#BoycottZara började trenda på X kort efter kampanjens lansering, då flera menar på att innehållet i bilderna liknar och förlöjligar det som just nu pågår i Palestina. Bland annat har skyltdockan i kampanjen jämförts med bilder från Gaza, där lik har behövts täckas på liknande sätt.

Bojkotten har även tagit sig ut på gatorna, då protester har pågått utanför Zara-butiker över hela världen. Bland annat har protesterande gått in i butiker dockor inslagna i plast, för att likna de i kampanjen.

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av ZARA Official (@zara)

Under tisdagen gick Zara ut med ett officiellt uttalande via sin Instagram, efter att ha tagit ned kampanjen från sina hemsidor kort dessförinnan. De menar på att kampanjen skapades i juli och fotades i september, innan konflikten i Palestina bröt ut. De ber sedan om ursäkt för att ”vissa kunder har tagit illa upp” och kallar situationen för ett missförstånd.

Kommentererna under inlägget visar att majoriteten av läsarna inte godtar ursäkten. ”This apology is giving ‘Im sorry you felt this way’ vibes….” säger en användare, andra kräver att de ska be om ursäkt till direkt till det Palestinska folket och visa sitt stöd genom sin plattform.