adidas lanserar kampanj för EM & Copa América

Inför Europa och Sydamerikas största fotbollsturneringar för landslag presenteras en kampanj som ska motverka negativ press

Idag lanserar adidas nästa kapitel i årets varumärkeskampanj, då man fortsätter sin ambition att hjälpa till att avväpna den negativa press idrottare kan uppleva.

Inför en sommar av fotboll, med Sydamerikas ledande fotbollstävling Copa América och Europas EM 2024 som startar nästa månad, lanserar adidas därför en kampanj som bygger på insikten hur landslagsfotboll kan ge en extra nivå av press på spelarna. Forskningen visar att spelare är tre gånger mer benägna att missa en straff när de spelar för sin nation jämfört med deras klubb och därför bygger denna nya kampanj på mantrat ”You Got This”.

Den nya kampanjen drivs framförallt av ny reklamfilm som syftar till att inspirera nästa generations fotbollsspelare att också övervinna pressen. Den centrala reklamfilmen har en voice over av den engelske legendaren David Beckham, och likt vårens kampanj ackommoderas filmen av den ikoniska låten ”Under Pressure” av Queen och David Bowies.

I kampanjen ser vi världsstjärnor som Lionel Messi, Florian Wirtz, Gianluigi Donnarumma, Giovanni Reyna, Ousmane Dembélé och Pedri. I filmen debuterar dessutom Dembélé och Santi Jimenez de nya adidasskorna F50 som gör comeback på planen under UEFA Champions League finalen den 1:e juni innan de tar över matcherna under sommarens turneringar.

I slutscenen ses Jude Bellingham spela på en bakgård hemma i Birmingham. Detta påminner fotbollsälskare världen över om hur deras kärlek till spelet började och att drömmar kan bli verklighet. Här ser vi också för första gången när Real Madrids superstjärna har på sig sin egna signaturlinje för adidas.

Spana in videon på Youtube ovan och läs mer på www.adidas.se/yougotthis.