adidas vill skapa jämställdhet i musikbranschen

adidas och Fryshuset går ihop med support av Spotify för att tillsammans ta sig an jämställdhetskrisen i musikbranschen

Extremt skev fördelning råder mellan manliga och kvinnliga musikproducenter idag. Enligt Spotify’s initiativ Equalizer Project säger den senaste statistiken att endast 0,8% av låtarna på Topp 50-listan i Sverige är producerade av kvinnor. adidas och Fryshuset går därför ihop med support av Spotify för att tillsammans ta sig an jämställdhetskrisen i musikbranschen i hopp om en förändring. 

Problematiken kring den skeva representationen inom musikbranschen är mångbottnad, och genom ett gränsöverskridande samarbete vill adidas skapa förändring och nya förutsättningar för tjejer och icke-binära med ett intresse för musikproduktion. 

Övertygade om att talangen finns har adidas tillsammans med Fryshuset tagit fram ett program som ska stötta unga kvinnliga och icke-binära aspirerande musikproducenter. Programmet bygger på gemenskap, på systerskap, och på modet att våga öppna dörrar för varandra och för nya sätt att skapa. Det kommer att vara en interagerande aktivering som ger unga möjlighet att tillsammans med erfarna producenter, artister och förebilder från musikbranschen utforska sitt musikskapande och utvecklas inom musikproduktion. 

I samband med att adidas Superstar firar 50 år initierar adidas en kampanj som syftar till att skapa global förändring genom lokala förändringsinitiativ. adidas har genom historien på olika sätt arbetat för att stötta kreativitet och ungdomskultur. Under de fem decennium som den ikoniska skomodellen adidas Superstar funnits på marknaden har den med tiden kommit att bli en symbol för adidas naturliga närvaro inom musiken.