Afu-Ra avslöjar: galnaste turnéupplevelsen och fyra albumreleaser

Dopest hänger backstage med Gangstarr Foundation-medlemmen Afu-Ra.

Vi har tidigare skrivit om att hip hop-legenden Afu-Ra, medlem i Gangstarr Foundation, skulle besöka Sverige under sin *DRUMS IN DA JUNGLE WORLDTOUR*. 24 februari var det dags för den 44-åriga rapparen att spela på Eventhuset. Afu var välkänd under 90-talet. Han har jobbat med stora namn som DJ Premier, Royce Da 9’5 och Jeru.

”Ni kommer märka att han är väldigt relaxed och lätt att prata med” säger en av medlemmarna i Dynamitklubben, arrangören för eventet, när vi skjutsas till konserten. Eventhuset ligger i ett industriområde i närheten av Midsommarkransen. På väg mot lokalen vandrar vi genom grafittiprydda tunnlar. Platsen är väl gömd för omvärlden och skulle passa perfekt för rave och technokvällar. Det är något magiskt med att en artist som haft ett så pass stort inflytande på 90-talets hiphop, nu sitter i en liten spellokal i ett industriområde i Söderort.

 

”Kan du fatta vad folk kommer säga på måndag när jag berättar att jag festat med Afu-Ra?”

 

00:00 kliver han på scen. Trots att den lilla lokalen, som rymmer ungefär lika mycket folk som Debaser Strand, inte har det bästa ljudsystemet och rapparen har några år på nacken(vilket märks) är stämningen intim och euforisk. Han spelar hitlåtar som ”Whirlwind Through Cities” och ”Equality”. Afu har en enorm publikkontakt, tar upp fans på scenen och delar ut limiterade mixtapes. Efter spelningen fortsätter eventet med DJ-set av bland annat Big Belly Sound. Afu-Ra dansar runt i publiken, signera tröjor och drar med sig folk backstage. ”Kan du fatta vad folk kommer säga på måndag när jag berättar att jag festat med Afu-Ra?”säger någon lyckligt.

https://www.youtube.com/watch?v=31DCBsOJ4gs

Afu-Ra gillar Sverige och har spelat här flera gånger tidigare. När han hörde av sig till Dynamitklubben via ett FaceBook-meddelande, kom det som en chock. ”Varje år ringer och skriver jag till folk för att försöka få till en spelning i Stockholm. Norge, Danmark och Sverige har alltid varit länder där de är svårt att boka gig. Jag känner folk där, men det är ändå alltid svårt att komma dit.” berättar han.

 

”Som karaoke fast innan karaoke blev stort.”

 

Det känns konstigt att sitta här och intervjua dig. Din karriär började innan många av våra läsare var födda.

”Jag har kommit till den punkten i min karriär nu då många av mina ursprungliga fans inte längre går på mina spelningar, även om de fortfarande finns där. Jag har en ny och yngre målgrupp nu. En del känner till mig och andra inte, men de kommer för att se mig. Ibland tänker jag att det här kanske är den bästa tiden i min karriär.”

Berätta lite om starten på din musikkarriär.

”Jag började rappa när jag var runt 15 år, det var en självklarhet för mig. Det var en blessing att växa upp i Brooklyn, New York, där det var naturligt att kunna lägga en vers och rappa. Jag var ett musikfan, så att kunna någon annans rap var typ som karaoke fast innan karaoke blev stort. Det var så allt började och därifrån utvecklade jag mitt eget flow.”

På tal om ålder, visst gör du fortfarande musik?

”Jag släppte ett album nyligen faktiskt, jag vet inte om ni hört det – MAZTERCHEF. Just nu jobbar jag på tre andra album. Två av dem är hiphop rakt igenom. Sen har jag ett som är dancehall – och reaggeinspirerat. Jag jobbar dessutom på ett klassiskt, piano, hiphop-album. Jag vill släppa fyra album innan 2020.”

 

”Jag önskar att jag kunde skapa en alternativ verklighet där jag fick spela alla mina låtar” 

 

Kommer vi få höra ny musik ikväll?

Well, jag har fem album … Men bland de fem albumen är de bara ett av dem som jag kommer köra fyra låtar från ikväll. Till och med från Body of the Life Force ’pt. 2’  kör jag kanske inte en enda låt. Jag önskar att jag kunde skapa en alternativ verklighet där jag fick spela alla mina låtar på shower, men jag tror att det vore att fråga efter något som aldrig kommer hända. Det är som att jag lever mina liveshower genom mina hitlåtar. Andra artister som typ Jeru, Talib Kwali och Mos Def känner nog samma sak. Och Busta Rhymes till exempel. Han är en typ av person när han gör musik, men när han går på scen måste han vara ’Busta Rhymes’ så som alla förväntar sig att han ska vara live.

 

”En del ny musik jag hör är bra, men en del är … Ni vet … Whatever.”

 

Lyssnar du på några moderna hiphop-artister?

Hahaha, alltså … Jodå, jag vet att de finns, men jag lyssnar inte aktivt på dem. Det är inte det att inte gillar dem men jag är för uppsluten av mitt eget liv. Jag hör det jag råkar snubbla över. Dock sätter jag mig inte och letar på Youtube efter ’den nya Kendrick Lamar låten’, även om jag kanske sen råkar höra den på klubben och vibear till den. En del ny musik jag hör är bra, men en del är … Ni vet … Whatever.

Vilka artister inspirerar dig när du gör musik?

Oftast är det producenten bakom en låt som inspirerar mig mest. Producenten skapar materialet som jag sedan kan utgå ifrån. Jag har jobbat med Premo(Dj Premier) och många andra producenter genom min karriär. För mig är produktionen jätteviktig eftersom jag aldrig skiver min musik innan jag hört ett beat. Jag börjar med att lyssna på beatet och musiken skickar mig sedan till en plats där jag kan hitta inspiration till mina texter. Låtar som ”Equality” och ”Defeated” kom till på det sättet. Det är därför jag aldrig varit ett fan av remixer. Känner ni till en skiva som heter Voodoo Child? Originalet är hemskt! Det här var första gången någon ville ha mig som feature på en låt, en kille från Frankrike. Jag kände ’wow’, men musiken var verkligen avskyvärd. Jag vet liksom fortfarande inte hur jag ska se på situationen. Det var ju min första feature och de erbjöd mig runt 800$ …

Tackade du ja?

Well, mitt skivbolag sa typ ’Hey Afu den här franska killen(DJ Cam) kommer bli en känd. Gör det för promotion’. Så jag sa ’fuck it’ och skrev en grym text över ett kefft beat. Mitt skivbolag och DJ Premier lyckades på något sätt mixa den så att det blev OK. Jag kämpade med min text trots att musiken var så, så dålig, eftersom de betalde mig och det var min första feature. Vissa skulle säga att det är att sälja ut sig själv som artist. Men i slutänden visade det sig vara en viktigt del av min karriär. Voodoo Child kan vara det av mina vinylsläpp som det gått bäst för.

 

”Och så blev jag rånad på all utrustning!”

 

Vem har varit din favoritartist att jobba med?

Jag vill verkligen säga DJ Premier eftersom han gett mig så mycket … Men den som jag haft bäst samarbete med är nog Gentlemen. Viben var extremt bra. Jag förväntade mig inte att den där snubben från Tyskland skulle komma till en liten studio i Brooklyn och leverera 300%. 

Vad är det galnaste som hänt dig under en turné?

Det galnaste var när jag var på turné och höll på att göra i ordning för att åka vidare till nästa stopp. Jag dubbelkollade inte mina samarbetspartners ordentligt och hela turnén blev rånad. Jag var i Schweiz och skulle vidare på månader av spelningar. Och så blev jag rånad på all utrustning! Sen hade jag liksom sex veckor då jag inte hade något att göra eftersom turnén inte kunde fortsätta. Jag fick åka hem och gråta. Så håll koll på era promoters!

”Ska ni med på rave? Jag frågar lite människor som jag tycker är sköna!” säger Afu-Ra förväntansfullt. Hans flyg lämnar runt klockan 13:00 imorgon, men tills dess tänker han festa. Håll utkik efter kommande(fyra!) releaser från hiphop-legenden! Missa inte att du kan ladda ner Voice of the People Mixtape här. WAAATTTCCCHH OOUUUTT.