
Foto: Pressbild
Ahlgrens bilar gör modedebut - släpper limiterad sko med Bucktron
Ahlgrens bilar kliver in i modevärlden med en limiterad sko designad av Bucktron - lanseras 5 juni under Stockholm Fashion Week.
Ja, du läste rätt. Sveriges mest köpta bil, godisbilen alltså, har kört rakt in i modevärlden. Lagom till Stockholms Fashion Week gör Ahlgrens bilar sin oväntade runway-debut genom ett kreativt samarbete med konstnären Bucktron. Resultatet är en limiterad, handgjord sko som blandar nostalgi, humor och ren futurism.
Det här är inte vilken sneaker som helst. Bucktron, som tidigare jobbat med tunga namn som Acne Studios, Byredo och Axel Arigato, har tagit godisbilen till en helt ny nivå. Den nya skon är en skulptural tolkning av Ahlgrens bilar, tillverkad i deras klassiska pastellfärger och levererad i en överdimensionerad godispåse.
Från godishylla till catwalk
Skon är resultatet av ett fans-drivet projekt som tog fart efter att en animerad reklamfilm fått Ahlgrens-fansen att vilja se något ännu mer oväntat. Och Cloetta lyssnade.
”Vi gjorde som de föreslog: något annorlunda och udda. Vi gjorde skor. För allt blir trots allt bättre med bilar, även dina skor”, säger Carl Abrahamsson, Brand Manager på Cloetta Sverige.
Bucktron berättar att processen, från materialtester till digital design och prototyp, varit en kreativ lekplats. ”Dynamiken mellan ett godis och en sko kunde knappast vara mer oväntad,” säger han och beskriver hela samarbetet som en ”fantastisk ära”.
Lansering och pris
Skorna släpps i en limiterad upplaga den 5 juni och kommer kosta 2 000 kronor på ahlgrensskor.se. Det gäller att vara snabb om du vill lyckas få ett par.



