Lär känna Ant Wan på debutalbumet "GHETTOSTAR"

Ghettobarnet, blivit ghettostar

Rapparen Ant Wan från Västerås toppar listorna och är en av landets hetaste hiphopartister just nu. Under sommaren har han spelat på festivaler som Lollapalooza och Way Out West, samt på Trädgår’n i Göteborg. Efter ett starkt år, kantat av såväl EP- som singelsläpp, är äntligen debutalbumet GHETTOSTAR här. På projektet som består av totalt åtta spår, däribland de tidigare släppta “Ikon” och “Mama”, visar Ant Wan prov på en musikalisk mognad och ett breddat sound. Hård trap blandas med allt från deep house och dancehalltakter till latino- och orientaliska melodier.  

GHETTOSTAR är en melankolisk men hoppfull skildring av Ant Wans liv. Revansch och självsäkerhet genomsyrar hela albumet och plattan tycks vara ett kvitto på att allt plötsligt kan vända till det bättre. “Ghettobarnet, blivit ghettostar”, sjunger han på skivans inledande spår och skildrar utanförskap sedan barnsben samt en mörk livsstil där många inte klarar sig förbi 21 års åldern. Det blir extremt tydligt på den råa låten “Thug”, på vilken Ant Wan sjunger:

 

 

 “Sa godnatt till min broder, men dagen efter när jag vakna min broder var död”

 

 

Trots att GHETTOSTAR, producerat av ingen mindre än Isak von Haartman, främst består av trap och lation samt orientaliska vibbar – hörs även spår av så kallad emorap. Beatet på “Livsstil” för tankarna till väletablerade internationella producenter inom genren som Smokeasac och Nick Mira, medan “Kokain City” (eller kanske, “Yoshi City”?) påminner vagt om en orientalisk version av ett Gud-producerat beat. Den som hör låten “Flera Days”, influerad av 90’s deep house, kan nog känna igen den loopade gitarrslinga som använts i bland annat Mr. Probz hitlåt “Waves”. På emotionella spår som “Hon” och den tidigare släppta “Mama” får lyssnarna höra en ny, känsligare sida av Ant Wan. Det genreöverskridande albumet känns som en fräsch fläkt. Ett problem som ofta uppstår när artister bestämmer sig för att testa nya genrer, är att fansen blir nervösa och känner sig svikna. Men inte i Ant Wans fall. Trots att han vågar ge sig på nya genrer, lyckas han hålla kvar vid sitt persona. För varje ny riktning han tar adderas ytterligare ett lager till hans sound.

 

 

I en tid då hiphopen som genre tycks få mer utrymme än någonsin, lyckas Ant Wan skapa ett unikt sound på den svenska scenen. Både tack vare raka texter, samt hans unika röst som gör att han sticker ut och känns igen direkt. Den framgång som rapparen uppnått har dock inte skett över en natt. Bakom succén ligger hårt arbete, efter ett minst sagt intensivt. På kort tid har Ant Wan skapat sig en stabil lyssnarskara, trots att lyssnarna faktiskt inte känt till mycket om honom mer än att han skapar musik. Kanske är det just mystiken kring Ant Wan som lockat, som fick kön att ringla sig lång utanför ett fullasatt Trädgår’n i somras, och som samlade en hängiven folkmassa på hans spelning under Spotify 100 på Way Out West.

Med releasen av debutalbumet GHETTOSTAR uppbackad av hans nya team Efter:Tolv, får de hungriga lyssnarna äntligen lära känna Ant Wan. Det råder ingen tvekan om att det är hans år i år. 2019? Nej – 2LaxAntWan!

Lyssna på Ant Wans GHETTOSTAR nedan.