A$AP Rocky regisserar reklam & musikvideo

Se New York-ikonen köpa blöjor på uppdrag av Rihanna och leda ett uppror från en stridsvagn

A$AP Rocky är tillbaka med sin andra singel för 2023 efter ”Same Problems?” som dök upp i början av året. Rapparen släppte plötsligt det Pharrell-producerade spåret ”Riot (Rowdy Pipe’n)” under slutet av veckan efter att ha meddelat dess release genom sin Instagram, där han även avslöjade att den tillhörde ett samarbete med Beats by Dre.

Beatet presenterar sig med Pharrells ikoniska ”4-count”, då fyra takter upprepas innan produktionen drar igång. Den psykadeliska trumpet-drivna ljudbilden fortsätter sedan att sväva runt ett bra tag, då Rockys vers tar nästan en minut på sig att starta. Direkt inleder han med en hyllning till sin partner och mamman till hans barn: Rihanna. Som enligt Rockys rader kanske även är på väg att bli hans fru.

“My wife is erotic, I’m smokin’ exotic
My whip is exotic, my crib is a cottage”

Låten hör som sagt till en kampanj med Beats, där Rocky gör debut som reklam-regissör. I videon ser vi Rocky ta sig från inspelningsbåset ut i färd full av kaos, då Rihanna ber honom köpa blöjor. Han kastar sig över blommor och bilar för att nå den lokala butiken, såklart vid namn AWGE (efter hans produktionsbolag), innan han till slut tar sig tillbaka till micken som om inget hade hänt.

En dryg vecka efter singeln kom även en musikvideo, även denna i regi av Rocky själv. I den bombastiska produktionen ser vi Rocky leda en bokstavlig ”RIOT” längs gatorna i New York, omgiven av maskerade män, jetplan och stridsvagnar. Videon bjuder på den snabba och trippiga redigering som produktionsbolaget AWGE har gjort sig kända för, tillsammans med en lika eklektisk mängd outfits från Rocky som bland annat innehåller en England-fotbollströja.

Kampanjen är för Beats Studio Pro-hörlurar, som finns tillgängliga nu hos Apple för 349,99$ i USA och i vissa Europeiska länder. Svensk release är ännu oklart, men förväntas ske under året.