Behind the Brand – Historien bakom Cactus Plant Flea Market

Lär dig mer om historien bakom färgstarka CPFM som synts i collabs med alla från Nike till Kanye West & Kid Cudi

I DOPEST ”Behind the Brand”-serie uppmärksammas olika varumärkens historia och bakgrund, med nedslag i världens alla hörn. Efter att ha besökt AMIRI i det senaste avsnittet stannar vi nu i USA och även i Los Angeles. Denna gång tittar vi närmare på ett märke som funnits i knappa åtta år men som redan lyckats göra officiell merch för Kanye West & Kid Cudi, samarbeta med Nike och samtidigt behålla en fullständig dimma kring sin bakgrund. Vi ska gå igenom historien bakom Cactus Plant Flea Market.

2012: Den mystiska Cynthia Lu & mentorn Pharrell

Få designers har lyckats hålla sig så hemliga som Cynthia Lu. Den LA-baserade kreatören håller sig borta från sociala medier, intervjuer och all annan typ av offentlighet (det finns inte ens en bild på henne) och har istället valt att fokusera all sin energi på sitt märke som lanserades 2015. Grunden för CPFM las dock tre år tidigare, när hon började jobba med PR åt Pharrell Williams och hans märke Billionaire Boys Club. Enligt Pharrell själv var Cynthia blyg men otroligt talangfull, vilket snabbt ledde till att hon blev assistent och stylist åt den färgglada artisten.

Namnet Cactus Plant Flea Market kommer dock från en tidigare tid i Cynthias liv, då hon blivit kallad för ”Kaktus” till följd av att hon alltid hade en lite Kaktusplanta på sitt skrivbord. När Pharrell fick nys om detta gav han henne idén till vad som skulle bli ena halvan av hennes första (och hittills enda) egna klädmärke.

”Du är en kaktus. Du är kort, du är vass och du är inte lätt att röra. Och i de torraste av tider är det du som har vattnet”, säger Pharrell till GQ när han återberättar sin konversation med Cynthia.

Under sin tid som stylist för Pharrell började hon även göra nya kläder av vintage-plagg hon hittade på loppmarknader i Paris och därmed föddes den andra halvan av namnet. Under de kommande åren började Cynthia allt mer dedikera sin tid åt att utveckla CPFM och när Pharrell tog emot priset ”CFDA Fashion Icon 2015” tog han tillfället i akt att ge sin lärjunge en första knuff ut i modevärlden:

”Till min geniala assistent Cactus: Följ dina instinkter”, avslutade han sitt tacktal med.

Foto: Pharrell via X

2015: CPFM föds

Sagt och gjort, Cynthia följde sina instinkter och startade officiellt upp märket Cactus Plant Flea Market under 2015. Till en början var släppen begränsade och syntes mest på kändisar runt om i Los Angeles, men inom kort började hypen byggas då kombinationen av absurda tryck med färgglada paletter var svår att missa. Inte minst när den klädde några av hiphop-världens största artister vid den tidpunkten, inklusive Big Sean, Tyler, the Creator och såklart Pharrell.

Än idag har det aldrig funnits en fysisk CPFM-butik, en filosofi som går hand in hand med Cynthias anonymitet. Kläderna fick istället tala för sig själva och de extremt sparsamma releaserna gjorde att ”slutsålt”-skylten på märkets hemsida blev en pådrivare för ännu mer hype, inte olikt mästare av genren som Supreme & Palace. I början fanns inte ens en officiell webbshop, utan alla kläder såldas via (väldigt) utvalda återförsäljare som Pharrells egna HUMAN MADE.

FW15, en av märkets första kollektioner. Foto: CPFM

2018: Lucky me, I see ghosts!

Långt innan dramat med Vultures, anti-semitism och skilsmässor fanns det en tid när Kanye West fortfarande var någorlunda sympatisk. Han var dessutom fortfarande god vän med Kid Cudi, som fungerat som en lärjunge till Ye under sin tidiga karriär. 2018 hade de precis återförenats efter ett första bråk under Kanyes kaotiska Life of Pablo-turné och släppte att av de bästa albumen i deras respektive karriärer: Kids See Ghosts.

I samband med albumets release kunde en viss hoodie synas frekvent på Cudi, Kanye och flera andra kändisar med frasen ”Lucky me, I see ghosts!” omgiven av diverse färgglada patches. Den exentriska designen kändes igen av streetwear-entusiaster, men för den breda massan blev det här deras första introduktion till CPFM. Likt mycket som kopplas till Kanye ökade Cynthias märke enormt mycket i popularitet efter merch-dropet och inom kort var hennes patch-design den mest eftertraktade looken i hela modevärlden.

Foto: kanyetothe

2018: CPFM + Nike = Sant

Samma år som Kanye-boosten landade CPFM en om möjligt ännu större collab då de släppte sitt allra första samarbete med Nike. En av de mest certifierade märkena inom klädbranschen i sin helhet har aldrig varit snåla med samarbeten, men den kemi de lyckades få till med CPFM har hållit deras relation vid liv ända fram tills 2024.

Det hela började när designern Tom Sachs delade med sig av en spegelbild på Instagram, CPFMs konto för att vara exakt. Utan någon speciell förvarning eller vidare information dök en bild upp på Sachs insvept i en sjal föreställandes den typiska CPFM-smileyn med Nikes ikoniska Swoosh som mun. Det dröjde bara några månader efter att denna teaser rullats ut innan den första kollektionen blev tillgänglig för allmänheten, bestående av upcyclade plagg för Dover Street Market Los Angeles premiäröppning. En av de mest uppmärksammade plaggen här var ”The Sock-hoodie”, en blank hoodie med två fastsydda strumpor från de båda märkena.

Det skulle dock dröja fram tills 2019 innan vi fick se den första sneakern från den nyblivna duon i form utav en neonskyltsliknande Nike Air VaporMax. Den sportiga silhuetten fick en rejäl dos av CPFM-färgbomben med en flerfärgad sula kompletterat av en turkos Swoosh designad att se ut som ljusrör. Idag har vi sett tolkningar av allt från Air Force 1’s till Dunks överväxta med gräs, men det hela började med en träningssko.

2022: McCactus

Inte att förväxlas med Travis Scotts Cactus Jack, är CPFM en annan kaktus som samarbetat med ett av världens största varumärken i alla kategorier: McDonald’s. 2022 avslöjades en kollektion av kläder, accessoarer och leksaker som än idag finns uppe på en unik collab-hemsida, ett samarbete som de allra flesta bara drömmer om. Cynthia och hennes CPFM hade dock klarat detta på knappa sju år, med en konstant ökande popularitet som aldrig tagit en gnutta utrymme för hennes designfilosofi.

Utöver en speciel Happy Meal-låda med tillhörande leksaker bjöd även CPFM, likt Travis, på en merchkollektion med hoodies, t-shirts, mjukisbyxor, crewnecks och en Hamburgler-kostym (se andra karaktären från vänster). Genom hela kampanjen togs fler klassiska maskotar som den nyligen TikTok-virala Grimace tillbaka med en två-ögad Cactus-twist, en design som kommer från märkets ikoniska smiley-logga.

Vart CPFM går vidare framöver kan bara tiden avgöra, men efter en collab med McDonald’s kan vi konstatera att gränserna är fullkomligt utsuddade.

Foto: McDonald’s

Vilka har haft på sig CPFM?

Med sin starka start som en del av Pharrells garderob är det inte konstigt att fler kändisar själva ville ha en bit av Cactus Plant Flea Market. I bildspelet finns några exempel på kändisar (några tidigare nämnda) som synts i plaggen genom åren:

Via:

GQ

GQ Middle East

Culted

Sneaker Freaker

Glöm inte att kolla in tidigare avsnitt av ”Behind the Brand” och håll utkik på dopest.se för nästa avsnitt!