Se alla bilder från öppningen av Caliroots 2.0 i Göteborg

Caliroots slår upp dörrarna för ny Göteborgsbutik. Foto: Ollie Nordh för Dopest

Fredagen den 6:e april slog Caliroots upp dörrarna för sin nya Göteborgsbutik – Caliroots 2.0. Dopest var på plats under öppningen. Caliroots har hela fem butiker i Stockholm, men har nu valt att fokusera på att göra streetwear och sneakers tillgängligt även utanför huvudstaden. Innan öppningen av Caliroots 2.0 var utbudet begränsat för Göteborgs streetwear-intresserade befolkning, även om det funnits en och annan mindre street-butik.

Vid öppningen av Caliroots 2.0, var trycket mycket högt. Butiken fylldes snabbt av Göteborgs streetwear-intresserade. Det minglades och bjöds på drinkar. För musiken stod ingen mindre än Michel Dida som bjöd på ett stämningsfullt DJ-set. Kvällen avslutades med efterfest på Hoki Moki med liveakter som Michel Dida, Gonza-Ra och EP:aktuella Fricky. Morgonen efter slog butiken officiellt upp dörrarna och bjöd då på limiterade releaser. Bland annat en extrarelease av de mycket efterfrågade Sean Wotherspoon Air Max 1/97. 

Svårtillgängliga märken och limiterade releaser

Inför öppningen är butiken fylld med välkända märken. Märken som vanligtvis inte går att hitta i svenska butiker. Utbudet av limiterade sneakers och svårtillgängliga designers, är det som verkligen får Caliroots 2.0 att stå ut bland andra svenska streetwear-återförsäljare. Här finns bland annat märken som Heron PrestonNeedles, NEIGHBORHOOD, NemenVisvim och YEEZY. Dessutom finner vi populära, klassiska märken som Champion och Polar – märken som varje street-butik värd namnet erbjuder.

Caliroots 2.0 möter efterfrågan och fyller det gap som tidigare funnits i Göteborg när det kommer till streetwear, även om staden tidigare erbjudit butiker som Shelta. Den nya innovativa butiken på Södra Larmgatan 11 mixar modern och minimalistisk design med street-kultur. Du kan läsa mer om butikens koncept i vår tidigare artikel där VD:n Andreas Koschnike berättar om valet att blanda online och offline för att skapa digital närvaro i den fysiska butiken.

Spana in alla bilder från eventet ovan!