Call of Duty presenterar: Warzone 2.0 – Här är allt du behöver veta

Det efterlängtade spelet släpps 16 november till samtliga plattformar.

Under gårdagen hade Call of Duty ett event med Content-Creators där de presenterade både Modern Warfare II och det efterlängtade battle-royal spelet Warzone 2.0 med en trailer du kan se här. Vi har samlat de mest spännande nyheterna från Warzone 2.

Warzone 2.0 kommer skilja sig en del från den Warzone som vi känt till och älskat över de senaste åren. Många nya förändringar men även förbättringar på existerande funktioner och mekanismer. Ett nytt vapensystem där vi ser den största förändringen som är ”Gunsmith”, en ny karta, nytt zon-system, nytt loot system och en massa annat.

Kartan: Al-Mazrah

Warzone 2.0 utspelar sig i Al-Mazra, Egypten och förvänta dig en variation av miljöer att utforska.

Du kan välja om du ska landa i en storstad, öken, uppe i bergen, industriområden, ett villaområde eller till och med i vattnet. Al-Mazrah ger dig en mängd med möjligheter att variera din vinnarstrategi.

Det finns självklart helt nya POI's men också gamla legendariska platser som: Quarry, Port och Terminal/Airport. Att gamla bekanta platser kommer tillbaka till Warzone är något som alltid uppskattats av Call of Duty spelare.

Gunsmith:

Tidigare har det krävts en hel del tid ner tid för att få ett specifikt vapen till max-level för att få ut det mesta av vapnet, vilket kunde bli tröttsamt.

Nu har man infört en form av "vapenträd" där man har flertal vapen inom samma kategori som ger ”cross-progression”. Det innebär att om du låser upp ett sikte för ett vapen kommer det siktet vara tillgängligt för alla vapen inom samma träd. T.ex en M4A1 kan med byte av receiver göras om till en M16 utan att behöva låsa upp och levla ytterligare ett vapen.

Det kommer finnas möjlighet att välja mellan 10 olika attachments på ditt vapen men utav dessa 10 kan du endast välja 5 som går på vapnet för att ge möjligheten att kunna skräddarsy dina vapen efter din spelstil.

Stormen

Stormen är självklart kvar och banan minskas precis som vanligt efter varje runda. Den här gången ser stormen ut som en sandstorm istället för en giftig gas som vi sett i de tidigare spelen och banorna Verdansk och Caldera.

Den stora nyheten är att stormen minskar, bildar 3 (!) mindre cirklar runt om i Al-Mazrah som tillslut kommer mötas och bilda 1 mindre cirkel. Det ger spelare möjligheten att utkämpa mindre fighter för att tillslut mötas i en stor final.

Gulag

Du kommer som vanligt till Gulag när du dör för första gången och ges en ny chans att återvända till spelet. Nytt för Warzone 2.0 är att Gulag är flera våningar och du är i Gulag 2v2 (!) utan något vapen. Du får istället får försöka hitta vapen som kommer ligga runt om i Gulag. Det kan också finnas en möjlighet att en AI finns nånstans i gulag känd som "The Jailer" och då kan du döda honom för att få nycklarna för att rymma från Gulag.

Övriga nyheter

Loadouts: Inte längre en del av spelet men du kommer kunna skapa ditt vapen innan spelet och sen köpa vapnet på designerade affärer (buy stations) runt om på kartan. När du köper ditt vapen så inkluderas bara det vapnet, inget annat. Du kan också uppgradera ditt vapen du hittat - om du hittat ett "lila" kan du uppgradera det till ett "guldigt".

Perks: Kommer inte finnas vid lanseringstart av Warzone 2.0

Limiterade köp: Affärerna kommer innehålla limiterad utrustning och när den utrustningen är köpt kommer den inte finnas tillgänglig mer.

Strongholds: Platser på banan där du möter AI:s och försöker döda dom för att få en belöning. Liknande som det finns på nuvarande spelläget Fortunes Keep med AIs och Zombies. Om du inte skjuter på någon AI kommer dom inte skjuta på dig.

DMZ: Ett "passion project" som COD kallar det. Call of Duty avslöjar inte särskilt mycket men säger att det är ett "extraction mode" och att du kan utforma din egna Warzone 2.0 upplevelse. Det sägs att det ska vara lite som spelet Tarkov.

Fordon: Alla fordon kommer denna gång utrustas med bensin, vilket gör att man inte kan köra de non-stop som tidigare. Fordonet har alltså begränsad räckvidd beroende på bensinen.

Slide-cancel: I nya Warzone 2.0 har man tagit bort möjligheten till att slide-cancel med sin gubbe. En väldigt populär rörelse som används för att ta sig fram till destinationer samt i strider.

 

Warzone 2.0 släpps den 16 november. Håll utkik på Dopest.se för fler nyheter kring Warzone 2.0