LVMH investerar i nordiska märket Db
Varumärket är känt för sina väskor och är medgrundat av svenska skidåkaren Jon Olsson – Andra investeringen i Skandinavien.
För att accelerera sin tillväxt och globala expansionsplaner meddelar det skandinaviska premiumvarumärket Db om en minoritetsinvestering från LVMH Luxury Ventures Fund I (“LLV”) – fondens första i Norge och den andra i Skandinavien, efter nyligen offentliggjorda investeringen i modevarumärket Our Legacy. Denna transaktion markerar en betydande milstolpe för Db och förser varumärket med expertis från lyxindustrin, då LVMH bland annat har Louis Vuitton i sitt stall.
”Att få stöd från LLV är en enorm milstolpe för oss. Även om Db kommer att förbli troget sitt kärncommunity inom snö, surf, foto och skate, så är LLV:s globala perspektiv, trovärdighet och strategiska vision en perfekt match för vår bild om vad varumärket kan utvecklas till framöver”, säger Richard Collier, VD på Db.
Med stöd av en minoritetsinvestering från LVMH Luxury Ventures Fund siktar Db på att fortsätta innovera inom väsksektorn. Detta är den första större finansieringsrundan för Db, ett företag som har växt stadigt sedan det grundades 2011 av entreprenören Truls Brataas och skidåkaren Jon Olsson.
Varumärket är känt för sin progressiva tolkning av Skandinavisk design och har vuxit till att bli ett namn att räkna med inom premiumsegmentet för reseutrustning. Designen är robust nog att klara av naturens påfrestningar samtidigt som den är stilren nog att passa in i en stadsmiljö, något som givit Db flera köpstarka målgrupper.
Företagets expansion sker vid rätt tidpunkt, då marknaden för reseutrustning befinner sig i ett tillväxtläge och yngre, mer designmedvetna och kreativa konsumenter driver efterfrågan på distinkta, hållbara och slitstarka produkter. Vidare kommer finansieringen också att driva designinnovationen framåt, med planer på en produktserie gjord i aluminium år 2026. Den ska fungera som ett komplement till Db’s prisbelönta Ramverk Pro-serie.
”Db är en referens inom väsk- och bagagesektorn, med unika designer, hög kvalitet och funktionalitet riktade till en nära gemenskap av utomhusentusiaster, kreatörer och passionerade resenärer. Varumärket har en stark position i Skandinavien och en outnyttjad tillväxtpotential globalt. Vi är övertygade om att det kommer att fortsätta växa till ett globalt varumärke att räkna med, tack vare Truls, Richard och resten av teamets expertis och engagemang”, säger Julie Bercovy, vd för LVMH Luxury Ventures Advisors.
Med stöd från LVMH Luxury Ventures Fund är Db redo att bli en ledande aktör på marknaden för res- och bagageutrustning och kombinera skandinavisk elegans med en äventyrlig edge för att tilltala designmedvetna resenärer.
”Den här investeringen från LLV är betydelsefull för oss och öppnar för att fler framstående investerare kan komma att ansluta sig senare. Tillsammans är vi redo att fortsätta omdefiniera marknaden för reseutrustning”, säger grundaren Truls Braatas.
Du kan läsa mer om Db och se deras produkter på den officiella hemsidan.