Dr. Martens släpper samarbete med MASTERMIND WORLD

Det sista samarbetet från Dr. Martens 60-årsjubileum

För att fira att varumärket fyller 60 år, har Dr. Martens genom 2020 släppt 12 olika kängor, en varje månad. Förra månaden lanserade de ett samarbete med WTAPS. Nu är de tillbaka med ett sista collab - som beskrivs som deras råaste hittills. Nu går de nämligen samman med det japanska streetwear-märket MASTERMIND WORLD

Varumärket mastermind JAPAN, vilket MASTERMIND WORLD är dotterbolag åt, grundades av Masaaki Homma redan 1997. De har spelat en betydande roll på Ura-Harajuku scene, där de fått nästintill en kultstatus. Varumärket är känt för sin mystik - men hämtar stor inspiration från grundarens kärlek för punk och brittisk subkultur. Samarbetet med Dr. Martens känns minst sagt punkigt med de svarta kängorna som pryds av MASTERMIND WORLD’s klassiska dödskalle-motiv. 

“To me, the skull symbolises a fight until death to fulfill one’s destiny” säger Masaaki Homma. 

Utöver dödskalle-motivet är den svarta kängan relativt minimalistisk. Skon är tillverkad i läder med en punk-inspirerad dragkedja och dubbla dragkedjor. Dessutom syns en dragkedja längs med sidan för att skon enkelt ska kunna sättas på foten. Avslutningsvis syns den klassiska svart/gula häl-loopen samt gula sömmar utmed sulan.

Dr. Martens x MASTERMIND WORLD släpps den 12 december via Dr. Martens hemsida samt utvalda återförsäljare.