Drake anklagar Universal & Spotify för att ha boostat "Not Like Us"

Beefen mellan Drake & Kendrick Lamar har fått sig en ny twist då Drizzy tar två musikjättar till domstol – Här är allt vi vet.

Beefen mellan Drake & Kendrick Lamar har blivit allt mer infekterad desto längre 2024 har pågått. Med Kendricks senaste album GNX kastades mer bensin på elden och Drake svarade bland annat genom diverse dissar under en livestream med xQC.

Nu rapporterar Billboard att beefen fått en helt ny dimension. Detta då Drake stämmer skivbolaget Universal samt streamingplattformen Spotify och anklagar de för att ”artificiellt boostat” disslåten ”Not Like Us”. Drakes juridiska team hävdar att de har bevis för att bottar, ”pay-to-stream” och andra metoder använts för att ge låten ett försprång och därmed smutskasta Drake.

Drakes företag Frozen Moments LLC (som innehåller OVO), vilka rapparen är signad till genom Republic Records, anklagar företagen för att ha inlett ett ”olagligt system” för att blåsa upp populariteten på ”Not Like Us”. Kendricks skivbolag pgLang är licensierat genom UMG:s Interscope Records, som distribuerade ”Not Like Us”.

Stämningen är även en märklig vändning i Drakes professionella relation med Universal, då han i olika former varit signad till de under hela sina karriär. Det är oklart vad rapparens team kräver i ersättning eller om de endast stämmer företagen för sitt egna ryktes vinning.

Drakes advokater har tidigare hävdat att Drake tog upp frågan med Universal innan han gick till domstol, men att de enligt honom hade ”inget intresse av att ta ansvar för sitt felaktiga uppförande” och istället började avskeda personal som är lojala mot Drake. Dessutom hävdar de Universal insisterade på att Drake skulle stämma Kendrick istället för skivbolaget när han framförde sina klagomål.

Universal svarade Drake under natten till tisdagen den 26 november svensk tid, då de nekade till alla anklagelser.

”Antydan om att UMG skulle göra något för att underminera någon av sina artister är stötande och osann. Vi använder de högsta etiska metoderna i våra marknadsförings- och reklamkampanjer. Ingen mängd konstruerade och absurda juridiska argument i denna stämning kan dölja det faktum att fansen väljer den musik de vill höra”, säger Universal i ett uttalande till Billboard.

I skrivande stund har ”Not Like Us” över 914 miljoner spelningar på Spotify. Den har även nominerats till flera Grammys och toppat listor världen över.