Följ med DOPEST till DreamHack Summer 2024

32 000 Gamers, kreatörer och fans samlade under ett och samma tak – vi var på plats i Jönköping för det 30:e året av DreamHack

DreamHack är ett globalt evenemang som började 1994 som ett LAN-party och har därifrån utvecklats till en av de största digitala festivalerna i världen. Det började i Jönköping och 2024 har de hållit igång i 30 år. DOPEST var på plats på Elmia i Jönköping för att följa sommarens event.

Första intrycket

Dreamhack startar tidigt på fredagen. Redan innan klockan 10 på morgonen står en lång kö samlad med tonåringar, föräldrar och barn som ska in i Elmia för att parkera sig framför datorn fram till söndag- eller måndag morgon. Spelarna har till klockan 12 på sig att sätta igång deras datorer, efter det börjar festligheterna utanför LAN-områdena.

Vart du än vänder dig om finns det något att göra. Från att spela spel till att medverka i någon form av aktivitet. Överallt finns det någonstans att få i sig en dopamin boost. Detta i kombination med hög musik i lokalen ger ett annorlunda adrenalin-rus. Dreamhack är inte bara ett LAN, det är också en festival för alla som gillar spel och underhållning.

Foto: DOPEST

Expo-området

Expo-området är till för varumärken och företag. Där satte de upp montrar med olika aktiviteter som alla besökare kunde engagera sig i. Nästan varenda aspekt av festivalen är gamifierad, då du samlar poäng även utanför spelen. I alla aktiviteter du deltog i tjänade du nämligen ett eller flera coins. Med coinsen kunde du sedan gå vidare och vinna ytterligare priser som musmattor, datamöss och skärmar. Ifall du har extra tur fanns till och med fulla setups till ett värde av flera tusen kronor att vinna.

Monster – som är en av huvudsponsorerna – hade också en monter där de delade ut energidryck en gång i timmen tills lagret tömts. De hostade även en Call of Duty-turnering som alla kunde medverka i, veteran som nybörjare. Om inget av detta kändes intressant fanns även mer fysiska aktiviteter som en Nerf-skjutbana i närheten, där de som träffade flest måltavlor vann coins.

Monsters utrymme på Expo-området. Foto: Monster

Huvudscenen

Det är lätt att förknippa Dreamhack med enbart gamers, men väl inne på Elmia finns det aktiviteter för alla – gamer eller inte. På huvudscenen som styrdes av huvudsponsoren Elgiganten fanns det en ny show eller tävling att spana in varje timme. Varje dag klockan 13:37 höll Elgiganten i en massiv giveaway, där man slängde ut musmattor, datamöss, teddybjörnar och merch tillsammans med hög musik och pyroteknik. På scenen lottade man också ut datorskärmar.

Varje dag fanns dessutom game shows på huvudscenen som alla fick möjligheten att delta i. Dessa kunde vara frågesport eller ”beat the Elgiganten-crew”, där man fick ta med sig en vän upp på scen och spela emot Elgigantens kreatörer på Counter-Strike med chansen att vinna ännu fler priser.

En vinnare på huvudscenen. Foto: Elgiganten

Åsikter från besökare

När man pratar med besökare som har som tradition att vara på DreamHack varje år får man en större inblick i hur det varit tidigare på festivalen. Många tycker att DreamHack har försvunnit lite ifrån E-Sportscenen, där fokuset främst låg på tävling och turneringar. På senare år har man istället fokuserat på underhållning i alla former. Detta genom streamers, kreatörer, festligheter, artister, konserter och aktiviteter runt omkring området. Tävlingsaspekten av DreamHack finns kvar, men många besökare vi pratar med menar på att det är inte lika stort som förut.

Även arrangörer och streamers bekräftar dessa spaningar. En arrangör berättar att man siktat på att inkludera mer än bara tävlingsinriktade gamers, man vill helt enkelt vara åtkomlig för allmänheten oavsett ålder eller intresse. Detta kommer också vara en viktig aspekt i framtiden när vi diskuterar Dreamhack Stockholm som sker i november. På Dreamhack Stockholm ska det finnas något för absolut alla, planen är att vara bryggan mellan E-Sport och annan form av underhållning.

I en konversation med streamern Annie Fuchsia som är på plats och streamar berättar hon att hon detta år känner sig mer uppskattad som entertainer. Hon menar också på att det tidigare har varit ett mycket större fokus på E-Sportspelare och mindre på underhållare. Hon känner dock att det är mycket mer balanserat detta år.

Annie Fuchsia. Foto: Monster

Summering

Efter tre dagar på plats blir det enkelt dra slutsatsen att DreamHack inte bara längre är en plats för enbart gaming men också en plats för all form av underhållning. Det är en samlingsplats där man kan träffa sin favorit streamer eller E-sportspelare men också sin favoritartist eller content creator.

Det finns inga begränsningar längre på vad DreamHack är, det är tydligt. Arrangörerna försöker för varje år att pusha gränserna mellan gaming och underhållning genom att koppla fansens andra intressen till deras gaming värld. 30 år efter starten står DreamHack stadigt kvar och vi ser fram emot hur de kommer att fortsätta sin utveckling även i framtiden.