Möt Bukk: Svenska CAKES senaste elmotorcykel

Efter tidigare modeller som tagit elen till motorcykeln kommer nu en offroad-anpassad variant, väger så lite som 89kg

När det kommer till diskussioner om eldrivna fordon är märken som Tesla och Polestar oftast först ut från folks läppar, med all rätt. Eldrivna bilar har dominerat diskursen kring framtidens resemedel och idag kör vi fler elbilar än någonsin världen över. Men vad som ofta glider under radarn i el-revolutionen är motorcyklar, något som svenska CAKE nu råder bot på.

CAKE är en svensk tillverkare av stabila och lätta elektriska motorcyklar. Bukk är deras senaste modell, en kraftfull och smidig offroad-hoj, som är redo att ge sig ut på banan och utanför den. Modellen är en vidareutveckling av den populära modellen som lanserades i begränsad upplaga under november 2022 och blir den femte plattformen i raden.

”Med Bukk-plattformen upplever du en oslagbar elektrisk lättvikts-prestanda som tar dig dit du vill, både på småvägarna i skogen eller på banan”, säger Stefan Ytterborn, grundare och VD på CAKE.

Den nya Bukk-plattformen är framtagen med samma förhållande mellan kraft och vikt som CAKE använt för varumärkets tidigare modeller (Kalk, Ösa, Makka och Åik). Den lättaste konfigurationen väger endast 89 kg och där ingår en nyutvecklad elektrisk drivlina, gjutna aluminiumramar och specialdesignade komponenter. Den nyutvecklade IPM-motorn “Jante” har en maxeffekt på 16 kW och tillsammans med det smidiga, bytbara 72 V-batteriet levererar Bukk ett vridmoment på 456nm, accelererar från 0-45 km/h på 2,15 sekunder och ger en topphastighet på över 90km/h.

Bukk kommer i två modeller: Bukk Superlight som är en lätt A1 motorcykel (13 kW), och Bukk Powerlight som är en mellanstor A2 motorcykel (16 kW). Det finns tre olika fjädringskombinationer från Öhlins, WP och Formula att välja mellan, samt en ren offroad- eller gatuversion. Hojen går att beställa nu för 102 700 kr på CAKEs hemsida.