GORE-TEX blandar vintage & nytt i fotokampanj

Hyllar hållbarheten i nya kampanjen "From Past To Future", tar tillbaka plagg från 80- till 00-talet och kombinerar med ny teknik

När det kommer till tålighet och långvarighet inom mode är amerikanska GORE-TEX en innovatör sedan länge. Det vattentäta materialet, som även blivit sitt eget varumärke, har setts på allt från skor till jackor. Samarbeten med Supreme och Carhartt WIP har även visat på viljan att experimentera, något de nu gör med vintage och second hand i sin nya fotografiska kampanjen ”From Past To Future”.

Med en långvarig inriktning på ansvarsfull prestanda har GORE-TEX alltid jobbat för att vara i framkanten av nya teknologier som erbjuder funktionella och slitstarka produkter. Tillsammans med Patrick Stangbye, en löpare och från Oslo, och Hildur Karlsson, en äventyrare och skidåkare baserad i Stockholm, tar kampanjen tillbaka vintage GORE-TEX produkter från 80-, 90- och tidiga 2000-talet. Gamla och nya plagg stylades ihop med hjälp av skräddare för att visa hur gamla produkter kan prestera lika bra idag som för 30 år sedan.

”Jag tycker att det är fascinerande att tänka på hur vintageplagg har använts under åren. De bär på så många historier, särskilt när det gäller outdoor-produkter. Att föreställa sig vilka äventyr varje plagg varit en del av och hur det har använts av den tidigare ägaren är inspirerande”, säger Hildur Karlsson.

Regissören, den tidigare skandinaviske Freeride World Tour-mästaren Adam Falk, fångade Patrick och Hildur på bild i kampanjen. För att förstärka den vackra, råa känslan man kan känna ute i naturen dokumenterades allt på 16mm-film och bakom kampanjen står den kreativa kommunikationsbyrån ABBY.WORLD. Om det kommer släppas några plagg till försäljning från kampanjen är ännu oklart, men du kan spana in bilderna i galleriet ovan!