IKEA & teenage engineering lanserar kollektionen FREKVENS

Ljud- och ljussystem för att skapa den perfekta hemmafesten.

IKEA jobbade nyligen med Sonos, nu är de tillbaka med ytterligare ett samarbete som inkluderar ljud. Den här gången tillsammans med det Stockholmsbaserade, kreativa kollektivet teenage engineering. Den lekfulla, limiterade kollektionen FREKVENS har i syfte att möjliggöra den perfekta hemmafesten. Och vad är det viktigaste elementet på en fest? Jo, musik såklart. Därför inkluderar FREKVENS modulära högtalare och belysning för hemmet, som kan användas var för sig eller byggas samman till ett ljud- och ljussystem. Allt för att skapa den perfekta hemmafesten. 

– Det är väldigt enkelt, roligt och lekfullt. Du blir som en hemma-roadie som sätter upp ditt eget ljudsystem och ljusshow. Du kan ha fest samma dag, det kommer människor att gilla, säger Jesper Kouthoofd, head of design och grundare teenage engineering.

FREKVENS inkluderar fyra bärbara högtalare med Bluetooth-anslutning, en spotlight samt multibelysning. Belysningen kan smidigt fästas på högtalaren och på så vis kan du skapa klubbkänsla i hemmet med en fingerknäppning. Förutom ljud- och ljussystem ingår barstol och bord av Nicholai Wiig Hansen, cajótrumma av Hanna Crondal, samt tiki-inspirerade muggar, reflekterande regnkappor och bärkassar av Maria Vinka. Nyckelorden för kollektionen är lekfullhet och kreativitet. 

Kollektionen börjar säljas 7 februari i en begränsad upplaga på utvalda IKEA varuhus i Sverige.

IKEA och teenage engineering styrde dagsfester under musikfestivalen Boston Calling 2018, då fick vi ett smakprov på kollektionen. Missa inte vår intervju med Marcus Engman (Head of Design) och Gerry Dufresne (Range Manager, IKEA Food).