IKEA och Virgil Abloh lanserar "MARKERAD" kollektion

Se hela IKEA x Virgil Ablohs "MARKERAD" kollektion och vart du kan köpa den

 

UPDATE 31/10: Enligt obekräftade uppgifter kommer det finnas totalt 14000 produkter utspridda på 6 IKEA-varuhus.

Att IKEA har gått ihop med Virgil Abloh för ett samarbete är det nog inte många som har missat. Efter den extremt populära lanseringen av ”KEEP OFF” mattan som släpptes som en del av IKEAS konstsatsningen IKEA Art Event 2019 så är Virgil och IKEA återigen tillbaka i samarbete, denna gång för en större kollektion som går under namnet ”MARKERAD”.

Kollektionen tar avstamp i klassisk, minimalistisk design och förhöjer den med konstnärliga referenser och rebelliska detaljer – i typiska Virgil Abloh anda. De ikoniska citattecken genomsyrar kollektionen och adderar en känsla av humor och varm ironi.

– Jag är jätteglad att MARKERAD nu är redo att möta världen och jag ser fram emot att få se hur de här vardagsföremålen blir en del av människors hem, och förhoppningsvis bidrar med ett känslomässigt värde. På samma sätt som man kan hänga ett konstverk på väggen, kan konst även införlivas i föremål som exempelvis en stol, ett bord eller en matta. Det var min utgångspunkt när jag skapade den här kollektionen i samarbete med IKEA, säger Virgil Abloh.

Arbetet med MARKERAD inleddes redan år 2017, när IKEA och Virgil Abloh började utforska vad som formar ett första hem. Vilken typ av design möter både praktiska behov och känslomässiga ambitioner när man vill göra ett statement hemma? Ett samarbete som undersökte vad som händer när samtida konst och gatukultur möter designprocessen hos IKEA.

– Vårt samarbete har präglats av en nyfikenhet på varandras ”spelplaner” och en genuin vilja att prova nya vägar. Genom att låta våra olika förhållningssätt till design mötas, utmanade vi varandra att tänka annorlunda. Resultatet är en kollektion som jag tycker är djärv, samtida och budskapsbärande för vår tid, säger Henrik Most, kreativ ledare på IKEA of Sweden.

MARKERAD kollektion är en mix av vardagsobjekt som man behöver i sitt första hem. Kollektionen består bland annat av möbler som bord, stol och dagbädd samt mindre föremål som verktygslåda, klocka och textilier. Många av produkterna har flera integrerade funktioner, exempelvis fungerar dagbädden som en plattform för både sömn, arbete, måltider och socialt umgänge.

IKEA och Virgil Ablohs samarbete har även resulterat i ytterligare mattor utöver de två som nu ingår i MARKERAD. År 2018 släpptes fyra mattor vid förlanseringseventen ”Still Loading” i Paris och Tokyo för att möta den nyfikenhet som funnits kring samarbetet.

IKEA x Virgil Abloh ”MARKERAD” kollektionen släpps den 1 november i begränsad upplaga. Kollektionen säljs på sex IKEA-varuhus i Sverige: Kungens Kurva, Barkarby, Bäckebol, Kållered, Malmö och Helsingborg. MARKERAD kollektionen kommer inte att släppas online på IKEAs hemsida.