Internationella kvinnodagen: Ikoniska kvinnor inom sneakers

Kvinnorna bakom våra favoritsneakers

Sneaker-branchen har länge haft dess manliga fanbase i fokus. Under de senaste åren har vi sett hur ledande företag som Nike börjat rikta fler och fler släpp mot sina kvinnliga fans. Tidigare verkade många kvinnliga släpp komma främst som ett tillägg till de populära herrsläppen. 2019 fick vi bland annat Cactus Plant Flea Market’s eftertraktade Vapormax och 2020 chockade Virgil Abloh sneaker-världen när hans ikoniska Off-White x Air Jordan 4 släpptes exklusivt till damer. De designers som står bakom en stor del av våra absoluta favoriter kan dock ofta hamna bakom hypens skugga. Idag tar vi en titt på ikoniska kvinnorna bakom några av streetwear-världens mest älskade trender och sneakers.

Bild: Elle

Yoon Ahn

Sydkoreanska Yoon Ahn började sin modekarriär inom smyckestillverkning. Hon gick från att designa accessoarer åt sin make Verbal, en japansk hip-hopartist, till att starta AMBUSH som 2017 släppte sin allra första pret-a-porter kollektion. Kläderna fick märket att dra till sig en hel del fans samt respekt inom modevärlden. Med dess space-iga plagg och smycken lyckades Yoon landa hos Kim Jones’ Dior som Head of Mens Jewelry. 2019 såg vi AMBUSH gå samman för första gången någonsin med Nike, för en hög Air Max 180. Sedan dess har de framgångsrika samarbetena fortsatt, och med det ser vi hur Ahn konstant ges mer och mer utrymme för att uttrycka sin kreativa vision. Sent 2020 fick vi de efterlängtade AMBUSH x Nike Dunk High – en masterclass i dekonstruktion och med det ett av årets mest spännande släpp. Yoon fortsätter idag att jobba för Dior, avancera sitt egna AMBUSH, samt jobba på framtida collabs med både Nike, Converse och Beats By Dre.

Aleali May

Modeinfluencern, stylisten och designern Aleali May blev 2017 den första kvinnan någonsin att få designa en Air Jordan 1. Hennes sko kom att bli en manchester-klädd variant i silver och svart, som idag säljs på andrahandsmarknaden för över $1000. Skon kom även att bli den första Jordan Brand sneakern att släppas i unisex-storlekar, något May tidigt banat vägen för. Sedan dess har hon fortsatt släppa experimentella varianter av den älskade silhuetten, och kom år 2020 ut med en rosa take på Air Jordan 6. Samarbeten fortsätter än idag, och den talangfulla designern har nu ännu en AJ1 på väg.

Melody Ehsani

Efter att ha hoppat av juridikskolan började Melody Ehsani fördjupa sitt intresse för design. Hon flyttade temporärt till Guangzhou, där hon lärde sig mer om sneaker-tillverkning och produktion. När hon kom tillbaka till hemstaden Los Angeles började hon jobba på sin allra första kollektion. 2013 öppnade Ehsani hennes första butik på den ikoniska Fairfax Road, och co-signades av ännu en sneaker-fantast: Serena Williams. Hennes självutnämnda märke växte snabbt tack vare dess plagg och smycken, och 2016 inleddes Melody’s första sneaker-samarbeten med Reebok. 2019, som Nike utnämnde till ”kvinnornas år”, kontaktades Ehsani av Jordan Brand för att designa en Jordan 1 i deras ”Fearless” linje. Sent samma år fick vi en av de mest unika AJ1s någonsin: en färgglad design med två clockor som lace-tags. Idag säljs de damexklusiva skorna för $1300 på andrahandsmarknaden och går ner som kanske tidernas mest hypade Mids.

Chitose Abe

Det finns inte en lista av framgångsrika designers där japanska Chitose Abe inte platsar. Hon anses vara ledaren bland Japan’s framtida designers – landet med kanske den högsta standarden när det kommer till mode, tack vare designers som Rei Kawakubo och Yohji Yamamoto. Abe grundade märket Sacai 1999, och har sedan dess tagit världen med storm. 2015 inleddes ett samarbete mellan Nike och det japanska lyxmärket som skulle komma att ta Chitose’s märke till global kännedom. Fyra år därefter fick vi de nu ikoniska Sacai x Nike LD Waffle och Blazers, som var början på ett av sneaker-världens mest älskade och eftertraktade samarbeten under senare tid. Idag ser vu hur både Sacai och dess kreativa samarbeten fortsätter att bana vägen för mode i överlag, bland annat med de kommande Jean-Paul Gaultier x Sacai x Nike.

Cynthia Lu

Den mystiska Cynthia Lu och hennes märke Cactus Plant Flea Market har sedan 2016 format en nästan kult-lik fanbase tack vare dess co-signs av artister som Pharell och Kanye West. Med dess DIY-vibb och innovativa tryck finns det få brands som lyckats bana dess egna väg som CPFM. Lu’s talang både för designs och networking gav henne det första av många samarbeten med Nike. Cactus Plant Flea Market x Nike Vapormax släpptes i maj 2019 som en damexklusiv sko, vände upp och ner på sneaker-världen. Det lilla low-key märket hade nu släppt en av de mest eftertraktade skorna där allt från dess förpackning till design var unik. Samarbetet fortsatte med en rad olika klädesplagg, Air Force 1s, och senare en Swarowski-fylld Nike Dunk. Cynthia’s CPFM fortsätter än idag innovera streetwear-scenen med dess galna prints, samarbeten, merch, och okonventionella releases.

I världen idag ser vi hur de stora märkena ger mer och mer plats för kvinnor att skapa, men mer finns det kvar att göra. Dagens framsteg är tydliga, men vi ser fortfarande hur våra kvinnliga designers inte hyllas på samma sätt som deras manliga motsvarigheter. De bör inte bara hyllas idag, utan med varje framsteg de tar, för att ytterligare plats åt kvinnor inom sneaker-communityn.