Kendrick Lamar släpper albumet Mr. Morale & The Big Steppers

Läs om albumet här

Fem års väntan är över och Kendrick Lamars femte studioalbum är här. Efter att ha släppt “The Heart Part 5” med en tillhörande musikvideo och teasat ett potentiellt dubbelalbum, släpper King Kendrick nu det tvådelade projektet Mr. Morale & The Big Steppers, med totalt 18 stycken låtar fördelat på nio spår på vardera sida. 

Att Mr. Morale & The Big Steppers är efterlängtat, och att förväntningarna är höga, är nästan en underdrift. Fansen har trånat efter ny musik ända sedan Damn släpptes i början av 2017. På det nya albumet, det sista på skivbolaget TDE, har Kendrick implicerat ett något mer varierat och mjukare sound än tidigare projekt. Samtidigt har han valt att samarbeta med för honom nya namn. Blxst, Amanda Reifer, Sampha, Taylour Paige, Summer Walker, Ghostface Killah, Kodak Black, Sam Dew, Tanna Leone och Beth Gibbons gör allihop gästinhopp på skivan, där endast kusinen Baby Keem är den som arbetat med Pulitzer-vinnaren förut på den gemensamma singeln “Family ties”.

Omslaget till Mr. Morale & The Big Steppers avslöjades redan i onsdags – och gav en liten ledtråd till det övergripande temat på albumet. Bilden föreställde rapparen tillsammans med sin fästmö, dotter och nyfödda son i famnen (vars namn, Enoch avslöjas på det tredje spåret “Worldwide Stepper”, tillsammans med en törnekrona och en pistol instoppad i linningen. Det är mycket som händer i bilden – precis som det på projektet är många historier som vävs in. 

På öppningslåten, “United in Grief”, pratar han om sin relation med pengar och talar om sina regelbundna möten med en psykolog. På “Father time” rappar han om ”daddy issues” och namedroppar både Kanye och Drake:

“When Kanye got back with Drake, I was slightly confused / Guess I’m not as mature as I think, I got some healing to do”. 

”We Cry Together” adresserar rapparen både kärlek och bråk från relationer när han och skådespelerskan/artisten Taylour Paige kastar rader och förolämpningar mellan varandra över mjuka pianonoter. På albumets näst sista låt, den otroliga “Mother I sober”, reflekterar Kendrick över djupa familjetrauman från sin barndom och på “Auntie Diaries” diskuterar han acceptans från både kyrkan och samhället mot transpersoner i den egna familjen.

Lyssna och njut av Mr. Morale & The Big Steppers nedan!