Keya släpper comeback-album #Dödvinkel

Keya ger 100% sig själv på sitt comeback-album #Dödvinkel.

Den 25-åriga Västerortsrapparen Keya följer upp debutalbumet Nyanser av Blå från 2015, med sitt andra studioalbum #Dödvinkel. Artisten blandar hårt och mjukt när han kombinerar musikgenrer som hiphop och RnB. Rapparen tillhör kollektivet ”Krabban”, men agerar solo inom musikkarriären. Däremot har han gästat artister som Cherrie, Mwuana och Fille Danza. #Dödvinkel är producerad tillsammans med låtskrivaren och producenten Amr Badr.

Keyas karriär tog ett stort kliv framåt efter releasen av det kritikerrosade debutalbumet Nyanser av Blå. Kort därefter valde han att pausa musiken. Han gick under jord för att fokusera på sig själv. Sedan 2015 har det ekat tyst från den Husbybaserade artisten. Med sitt comeback-album visar Keya prov på sin mångsidighet och vågar trotsa den svenska hiphopens stereotyper. #Dödvinkel är ärligt och autentiskt. På plattan finner vi både radiovänliga kärlekslåtar och svårare, djupare spår. Keya bjuder på alltifrån throwbacks till framtidsplaner.

Comeback från en död vinkel

Tidigare i år har Keya släppt singlarna ”På gott och ont””Fort Boyrad Flow” samt en svensk remix av JAY-Z’s ”Family Feud”. Innan dess hade rapparen inte gjort särskilt mycket ljud ifrån sig sedan 2015 … En ”död vinkel” är ett uttryck som ofta används inom basket eller körkortssammanhang. Kör man bil ska man alltid hålla koll på den döda vinkeln. Det är en del av vägen som är lätt att missa eftersom den inte syns i backspegeln. Termen används även inom basket och handlar om att utnyttja chansen att vara en så kallad ”underdog” som motståndarna underskattar. Man dyker plötsligt upp från ingenstans. Detta är precis vad Keya gör med albumet #Dödvinkel. Och sin comeback – den gör han med bravur.

Keya är ung och har vuxit upp i det mycket segregerade området Husby. Han använder sin musikaliska makt för att agera förebild för andra ungdomar. #Dödvinkel skapar en perfekt kombination av allvar och lättsamhet. Låtar som ”Balans”, ”En gång till” och ”Wow” är klassiska, något cheesy kärlekslåtar som för tankarna till en känslig 00’s Drake. Plattan innehåller även hårdare låtar. Exempelvis den grimeinfluerade ”Hela veckan”, vars beat är något för likt Skeptas ”That’s Not Me” för att det ska passera obemärkt förbi … För den som är i behov av motivation finns ”Focus”. På låten, som handlar om att backa och stå upp för sig själv, finner vi den något oväntade men roande och smarta samplen från ett Instagram-klipp från profilen @jstlbby som blev en viralhit med sina komiska videor.

”Det här är från en son tillbaks till en förälder”

Men det är trots allt det självbiografiska spåret ”Sista natten i Borås” som är albumets guldkorn. Låten är näst intill 11 minuter lång(!), men varje minut är värd att höra. Artisten tar oss på en resa genom livet. Låten är en kärleksförklaring till rapparens mamma, pappa, syster och vänner. ”Det här är från en son tillbaks till en förälder. Världen den är din och i dina egna händer, sjunger han över mjuka pianotoner. När Keya sjunger om sin mamma blir det personligt, känslofyllt och autentiskt. Den typen av mjuka sidor hos artister, är något man sällan får skåda bland varken svenska eller internationella rappare. ”Sista natten i Borås”  för på något sätt tankarna till Frank Oceans ”Be Yourself” där artistens mamma talat in ett röstmeddelande på hans telefonsvarare. Det skapar samma effekt av skörhet och ödmjukhet. Låten avslutas med att Keya avslöjar att han efter ha avslutat sina psykologi och pedagogik studier – planerar att släppa hela tre album!

#Dödvinkel gör Keya en stark comeback och tar den svenska hiphopscenen med storm. Soundet känns naturligt och självklart, beatsen är välproducerade och verserna knivskarpa. Hårt mixas med mjukt. Självkärlek kombineras med ödmjukhet. Vi ser fram emot vad Keya har att bjuda på härnäst!

Skribent: Lo Salmson// @losalmson