Kid Cudi lanserar eget klädmärke

Den ikoniska artisten har inspirerats av vännen Virgil Abloh för nya märket Members of the Rage (MOTR), se plaggen här

Sedan låtskrivandet med Kanye West på 808s & Heartbreaks och albumdebuten med hyllade Man on the Moon: The End of Day 2009 har Scott ”Kid Cudi” Mescudi varit en modern ikon inom vågen av mer känslosam och melodiös hiphop. Hans karriär har sett höga toppar med listtoppande album & singlar, men även djupa dalar i form av missbruk och problem med sin mentala hälsa.

En konstant genom hans karriär har dock alltid varit hans vilja att våga testa gränserna med sitt artisteri, både inom musik men även inom mode. Han var en av de tidigaste frontfigurerna för BAPE i västvärlden tillsammans med mentorn Kanye West och han har även samarbetat med Pharrell & Nigos Billionaire Boys Club bland många andra. Han har dock aldrig släppt ett eget märke, men efter sju år in the making går nu hans personliga dröm i uppfyllelse med lanseringen av Members of the Rage (MOTR).

Cudi var en nära vän till den bortgångne Virgil Abloh, som förändra streetwear-världen med sitt egna Off White och senare som ansvarig för Louis Vuitton, som Pharrell nu har tagit över. Hans mål med märket är både att hylla Ablohs arv, men även uttrycka en livslång dröm som han senast försökte på 2016, men som inte togs på allvar igen förns COVID-pandemin. Det förklarar han i en intervju med Highsnobiety inför lansering av hans egna märke på lyxbutiken Selfridges i helgen.

”I had some samples made and they came back terrible, so I became discouraged and stuck to doing music with some movies on the side. It wasn’t until 2021 that I started getting back into it. I was in New Zealand in quarantine for two weeks and needed to occupy myself”, säger Cudi.

Han fortsätter med att berätta hus både Abloh & Nigo var med som stöd och kreativa sparringpartners under märkets utveckling. Han förtydligar även att han är målmedveten med MOTR och att han inte vill att det ska få en merch-stämpel.

”People see MOTR and see a Kid Cudi brand, but this isn’t a game,” he added. ”I have goals. We’re coming for the top. I look at what Virgil did and that’s the template. If I can do even half of what Off-White did for the culture, then I’d be than happy”

Den första kollektionen har fått en smygstart på Selfridges i New York, men finns nu även att förbeställa på flera online-återförsäljare som The Webster. Där kan vi se hela utbudet vars största utropstecken är en körsbärsröd varsity-jacka, med fastsydda patch-motiv med loggan för MOTR och annan text. Dessa går dock för 2 290$ (!) vilket är ungefär 24 000kr. Ett minst sagt saftigt pris för ett nykomlingsmärke, som bland annat även säljer långärmade t-shirts för 290$ (ungefär 2 900kr).

Vill du spana in hela kollektionen kan du gå in på The Websters hemsida, i galleriet ovan hittar du även några av plaggen.