Svenska kvinnor omfamnar trenden "cozy gaming"

Elektroniktillverkaren LG & marknadsundersökaren YouGov har kartlagt svenska gaming-vanor

Svenska befolkningen har omfamnat spelvärlden som ett alltmer populärt tidsfördriv, oavsett om det handlar om att spela mobilspel under jobbpendlingen eller att lägga tiotals timmar varje vecka på att spela (eller kanske till och med e-sporta). Globalt ökar kvinnliga spelare explosionsartat, både när det kommer till konsol- och datorspel. Hashtaggen #cosygamergirl har i skrivande stund över 1,7 miljoner visningar på plattformen TikTok, där avslappnande pussel och äventyrsspel är bland de mest populära spelen.

Det fick LG att tänka, och genom undersökning av YouGov har de försökt kartlägga trenden. isar att det finns tydliga kopplingar mellan TikTok-trenden och svenska kvinnliga gamers. Den två mest populära spelgenrerna bland kvinnor är enligt undersökningen pussel (53 procent) och äventyrsspel (44 procent). Undersökningen täckte 1 011 svenskar i åldern 18-40 som tillfrågades angående deras spelvanor.

”Under de senaste åren har vi på LG jobbat mycket med gaming. Vi har arbetat med e-sport, hårdvarutillverkare och flera stora AAA-titlar, men samtidigt har vi inte glömt bort att många har en mer avslappnad relation till gaming. Du kan idag hitta LG-utvecklade banor i spel som Roblox eller Animal Crossing, initiativ som dessa fick oss att fundera mer över vilken typ av publik som spelar lite mer vardagligt än den klassiska ’gamern’”, säger Amelia Lee från LG.

När det kommer till regelbundet spelande, ser siffrorna relativt lika ut när man jämför män och kvinnors spelande. På stationär PC spelar en fjärdedel av både män och kvinnor mellan 5-10 timmar i veckan.