Franska fotbollsligan kan döpas om till "Ligue 1 McDonald's"

Efter fem år av partnerskap med Uber Eats kan en ny era inledas – så mycket pengar ger avtalet till herrarnas högstaliga

Den franska tidningen RMC rapporterade under tisdagskvällen den 5:e mars att Frankrikes högsta fotbollsliga står inför ett namnbyte. Ligan, som i folkmun bara kallas för ”Ligue 1”, har under de senaste säsongerna haft ett sponsoravtal med Uber Eats som därmed haft sitt namn med i ligans. I samband med att avtalet löper ut till nästa säsong ska de nu vara i processen av att teckna ett nytt avtal med en annan matjätte: McDonald’s.

Den amerikanska snabbmatskedjan är ett av världens mest igenkända varumärken och de har varit inblandade i sportvärlden under många år, bland annat som sponsor för All-Star matcher i NBA. Enligt RMC kommer avtalet med det franska fotbollsförbundet vara värt runt 676 miljoner kronor (60 miljoner euro) och sträcka sig över tre år.

Avtalet är inte offentliggjort ännu men ska enligt källorna vara så gott som påskrivet.