LVMH säljer Off-White – de blir nya ägarna
Virgil Ablohs märke går igenom ytterligare ett ägarbyte efter LVMH:s köp 2021 – De tar över streetwear-klassikern.
När den bortgångne mode-innovatören Virgil Abloh grundade sitt märke Off-White 2013 tog det bara några år innan det var ett av modevärldens hetaste varumärken. Med ikoniska plagg som det gula bandbältet och ”X”-hoodiesarna i sitt utbud syntes märket på allt från rappare som A$AP Rocky till atleter.
Abloh la mot slutet av sitt liv mycket mer fokus på sin roll hos Louis Vuitton, och kort innan Ablohs bortgång i november 2021 gjordes stora förändringar inom märket. I juli 2021 meddelade LVMH att de köpt en andel på 60% i Off-White, medan Farfetch tog de reterande 40%.
Nu har LVMH beslutat att sälja vidare märket, de meddelar de genom ett pressmeddelande. Den nya ägaren heter Bluestar Alliance och har idag märken som Hurley och Scotch & Soda under sina vingar.
”Förvärvet av Off-White innebär en unik möjlighet för Bluestar Alliance att hedra och bygga vidare på Virgil Ablohs bestående arv. Hans visionära sätt att se på mode stämmer väl överens med våra kärnvärden”, säger Joey Gabbay, VD för Bluestar Alliance.
Det är oklart hur Off-White som varumärke kommer att påverkas av köpet, då det inte finns några detaljer om framtida planer.