
Foto: Prada Group
Prada tar över Versace - en ny era för italiensk lyxmode
Prada har köpt Versace för 1,3 miljarder euro, två ikoniska italienska modehus förenas i en ny era av lyx och stil.
Italienska modejätten Prada har officiellt köpt Versace, ett märke som länge stått högt på deras önskelista. Affären, som slutfördes i början av veckan, värderas till cirka 1,3 miljarder euro (crika 14 miljarder kronor) och markerar ett stort steg i Pradas expansionsstrategi.
Versace, grundat 1978 av Gianni Versace i Milano, är känt för sin djärva och glamorösa estetik och blir nu en del av Pradas lyximperium tillsammans med Prada och Miu Miu. Lorenzo Bertelli, son till Pradas ägare Miuccia Prada och Patrizio Bertelli, kommer att bli Versaces nya verkställande ordförande när integrationen är klar. Han berättade tidigare i november att Prada har varit intresserade av att köpa Versace i flera år, och att affären nu äntligen gått i lås.
Affären kommer också med en förändring på kreativ front: Donatella Versace lämnade i mars efter nästan tre decennier som kreativa chef. Nu tar Dario Vitale, tidigare designchef på Miu Miu, över rodret och väntas föra in ny energi i det ikoniska modehuset.
Pradas beslut att lägga Versace under sitt tak handlar inte bara om prestige, det är också ett strategiskt drag. Bertelli understryker att Versace uppfyller två viktiga kriterier: det är en stabil investering och ett av världens mest kända varumärken, med stark global närvaro.
Med detta köp markerar Prada början på ett nytt kapitel inom italiensk lyxmode, där två av de mest ikoniska namnen i branschen nu kommer att verka sida vid sida.



