Så går Off-White™ vidare utan Virgil Abloh

Klädmärket har uttalat sig om framtiden

För tre månader sedan kom det tragiska beskedet att modeikonen Virgil Abloh gått bort efter flera års kamp mot cancer. Förlusten innebar att klädmärket OFF-WHITE™, som grundades år 2013 av Virgil, numera stod utan sin viktigaste stöttepelare och en något oviss framtid tillmötes. I en ny rapport från branschtidningen Business of Fashion, uttrycker sig ägarna och moderbolaget till Off-White™, New Guards Group och LVMH, om den kommande framtiden för klädmärket. 

Nästa kapitel för Off-White sägs vara att “utveckla det kreativa arv som Virgil lämnade efter sig” och att fortsätta åstadkomma bolaget till ett varumärke värt flera miljarder dollar. För tidningen BoF berättar ägarna att nästa steg i märkets historia inleddes redan i förra veckan, under klädmärkets runway show under den pågående modeveckan Paris Fashion Week. Tydligen ska ett “gränslöst” antal ideér som tagits fram av Virgil Abloh genom åren, finnas kvar i sparade Whatsapp-konversationer och från och med nu väckas till liv. 

Tidigare har i synnerhet Virgil tagit hand om den kreativa biten hos märket. I rapporten berättar Davide De Giglio, co-founder hos moderbolaget New Guards Group, att planen nu och framåt är att engagera ett så kallat “kollektiv” inom idéskapandet, och samtidigt vara öppen för andra vägar i “the ever-changing landscape of fashion”. Andrea Grilli, Off-White’s verkställande direktör, berättar att: “The next two years, we are going to go full-speed. The fuel being poured into the brand, it’s for decades, for centuries. Virgil would have wanted us to do it. He always said this has to be a multi-generational brand; our kids need to go on Rodeo Drive and Rue Saint-Honoré and see it”.

Louis Vuitton’s ordförande och VD, Michael Burke, liknar positionen som Off-White nu befinner sig i med situationen som modehuset Dior gick igenom år 1957. När grundaren Christian Dior gick bort: “If the legacy is rich, authentic, and steeped in values that go beyond fashion, the odds of turning a passing into something eternal are spectacular”.

Är du intresserad av att lära dig mer om historien bakom Virgil Abloh’s Off-White? Läs Dopest egen serie ”Behind the brand” om varumärket här!