Efter sex års väntan återvänder Sampha med 'Lahai'

Den egensinniga multitalangen släpper efterlängtat andra album

Få artister lyckas balansera mellan att vara älskade av kritiker & fans med att behålla en mystik kring sig själva. Frank Ocean är kanske det första namnet man tänker på, men brittiska RnB/Soul-visionären Sampha kan mycket väl vara i samma liga.

Efter en karriär inom den elektroniska undergrounden i London debuterade han som solo-artist 2011 genom gästverser på singlar från artist-kollegorna SBTRKT & Jessie Ware, vilket följdes av debut-EP:n Dual 2013. Fyra år senare kom det universalt hyllade debutalbumet Process, men därefter har det varit tyst.

Nu, sex år senare, är han äntligen tillbaka. Tidigare i våras släpptes singeln ”Spirit 2.0” och rykten om ett nytt album började florera. Sampha bekräftade till slut att albumet var på gång, samt att det skulle heta Lahai, efter det mellannamn han ärvt av sin far. Andra singeln ”Only” följde under sensommaren, kort efter att DOPEST fått närvara vid en exklusiv förlyssningssession i studion tillsammans med Sampha när han var på besök i Stockholm.

Då som nu chockades våra öron på helt rätt sätt. Albumets 14 spår tar med lyssnaren på en ljudmässig resa mellan Samphas elektroniska rötter, Process stillsamma melankoli och allt däremellan. De ständigt uppfinningsrika trummorna är otroligt programmerade och dippar in i generer som Jungle & DnB, men med mönster och mixningar som inte riktigt går att placera i någon av facken.

”Ofta när jag går in i studion har jag inget koncept eller så är det inte konstruerat, men jag ser de saker jag dras till och de saker jag nämner hela tiden”, sa Sampha till Apple Music i samband med släppet av ”Spirit 2.0” i våras.

Det är svävande, glitchigt och samtidigt tightare än tidigare släpp från Sampha, särskilt på spår som ”Dancing Circles” & ”Evidence” som kan vara två av de mest tillgängliga låtarna han skapat hittills, tillsammans med den tidigare släppta hymnen ”Only” och dess trumpetfyllda refräng. Att han lyckats destillera det norrsken av kreativt ljudmakande han visade upp Process till ett mer koncentrerat sound är kanske tecken på mognad, något livet i sig också kan ha bidragit till.

Mycket har nämligen hänt i Samphas liv sedan 2017, något han reflekterade över när vi träffade honom i studion. Han berättade bland annat om hur albumet fastnade, likt så mycket annat, i pandemins klor under 2020 vilket följdes av en brist på inspiration. Dessutom har han blivit pappa för första gången, ett ansvar som naturligtvis behövt låna en del fokus från musiken. På avslutande ”Rose Tint” får vi en glimt in i hans skiftande prioriteringar, beskrivna med lösryckta men poetiska självreflektioner.

”My heart glows like TV, I’m needy, don’t you know
But the fam beside me is what I needed most”

Allt som allt verkar det dock som att dessa erfarenheter har gjort honom rikare, åtminstone låter det så på musiken. Förhoppningsvis behöver vi inte vänta sex år på nästa projekt från Sampha, men Lahai känns redan nu lika tidlös som Process kändes 2017.

Lyssna på Lahai på Spotify!