Andra upplagan av SFC [FASHION X] Stockholm avslöjas

Framtidens mode utforskas i ett unikt evenemang, detta år gästat av en av världens mest hypade plattformar

Mellan den 7 – 11 november samlar Swedish Fashion Council (SFC) sina internationella och lokala communities för den andra upplagan av evenemanget SFC [FASHION X] Stockholm. Eventet lanserades under 2022 och har som mål att lyfta omställningen av modebranschen och de förändringar branschen står inför samt undersöka vilka åtgärder som krävs för att möta och dra nytta av dessa.

Programmet för detta år inkluderar presentationer, utställningar, installationer och modeupplevelser och ett nytt samarbete med det brittiska livsstilsmagasinet DAZED som befinner sig i Sverige för första gången någonsin.

“SFC [FASHION X] Stockholm har som mål att visa upp den nya eran av svenskt mode och lyfta aktörer som kommer se till att Sverige går ledande in i framtidens modebransch. Vi vill erbjuda ett nytt format och nya sätt att uppleva mode, med fokus på innovation och omställningen av branschen, bortom den traditionella upplevelsen av en modevecka.’’, säger Jennie Rosén, VD på SFC.

Sedan en omstrukturering år 2018 har SFC ändrat riktning. Från att ha fokuserat på traditionella aktörer och anordnandet av Stockholm Fashion Week har organisationen ställt om till att fokusera på branschens framtida utveckling inom aspekter som mångfald, representation och hållbarhet.

Den första upplagan av deras rapport ”Fashion Transformation”  presenterades under den första SFC [FASHION X] Stockholm som arrangerades i november 2022. I år kommer den att få en uppföljare, samt synas tillsammans med varumärkena från deras utvecklingsprogram SFC [INCUBATOR] där de mest intressanta unga aktörerna på den svenska mode-, musik- och konstscenen får ta plats.

Svensk Handel en av huvudpartnerna för eventet, tillsammans med supporting partners Arlanda Express, Polestar, Vocast och Tiktok. Ytterligare uppdateringar och information om programmet kommer att släppas under de kommande veckorna, med den 7 – 11 november bekräftat som datum för eventet.