Simon Superti släpper efterlängtade albumet 'Hemlisar'

Efter en rad av singlar med högprofilerade gäster och nya sounds kommer nu ett banbrytande album från multitalangen

Skulle man ta fram en lista på de främsta producenterna inom modern svensk hiphop skulle Uppsalasonen Simon Superti tveklöst vara bland de första namnen som skrivs ner. Med sin smak för filmiska samples, hårdträffande trummor och inkorporering av ”riktiga” instrument har han skapat sig ett personligt sound som sticker ut på egen hand, men som alltid signeras med hans ikoniska tag ”Un prodotto di Superti”.

När han nu släpper sitt efterlängtade andra album är det ståendes i ett hav av motbevisade fördomar och omvandlade förväntningar. För det svenska folket är han mest känd som producenten Superti, men på albumet Hemlisar kulminerar den väg han påbörjade i vintras med titelspåret tillika första singeln. Resultatet är ett projekt som bryter alla normer av vad som förväntas av en hiphop-producent, och det görs med stil.

Foto: Local Music Firm / Sony

”Om tio år så kommer det att ses tillbaka på ’Hemlisar’ som den första skivan. Det kommer finnas en Simon före och en efter ’Hemlisar'”, säger Simon om albumets betydelse.

”Just det här projektet har varit jättekul att jobba med, men också väldigt krävande. Det blir väldigt utlämnande att behöva gå in i mig själv, rannsaka mig själv och vara ärlig mot mig själv för att sedan få det till musik. Sedan göra det igen och igen har varit påfrestande. Men det har också varit väldigt kul.”, fortsätter han.

Titelspåret ”Hemlisar” var även albumets första singel och där introducerades vi till den berättande och färgstarka lyricism som Superti visar upp gång på gång under albumets tiospåriga låtlista. På standouts som ”Svartskullepunk” är vi dock långt från den mjuka vis-popen på titelspåret, där vi istället får höra Simon gå helt in i kaos i vad han själv beskriver som en låt som återspeglar när man ”är för full på festen, men själv har skitkul”. En befriande lättsamhet inför allvaret som sedan presenterar sig i ballader som ”Demoner”, där han tacklar missbruk och ångest med rå ärlighet.

Producenterna bakom albumet (förutom Simon själv) är Daniel Ledinsky, Jocke Åhlund (från Teddybears STHLM) och Joakim Berg (från Kent), ”The Big Three” som Simon själv kallar dem. Joakim Berg lånar även sin röst till tidigare släppta singeln ”Oslo”, som är en av albumets absoluta höjdpunkter.

”Det har varit jävligt givande och mycket lärorikt om inte annat. Alla tre är supergrymma på sina separata områden och jag känner att vi har använt oss av deras respektive styrka på varje låt de jobbat på”, säger Simon om samarbetet.

Att Hemlisar är en milstolpe i Simon Supertis karriär är han tydlig med i sina egna ord, men det är även tydligt för de som följt honom, och svensk hiphop, genom åren. Att en producent som legat bakom några av de största och mest kontroversiella hitsen under svensk hiphops guldålder, åt artister som Z.E och Dani M, släpper ett album som låter som Hemlisar kräver mod som är få förunnat att inneha.

Den artistiska utvecklingen från boomande 808:s och kalla samples till gitarrdriven pop och visor á la Cornelis Vreeswijk har gått fort och den har gjorts utan att någonsin lämna sina rötter som producent, vilket kanske är det allra viktigaste att ta med sig. Artister från hiphopens värld behöver inte längre låsa in sig i boxar med sin genre stämplad utanpå, och de behöver inte heller bränna en för att byta till en annan. Hemlisar är bevis på att allt detta är mögligt och om det inte är ett tecken på framgång för kulturen så vet jag inte vad. Som Simon själv sa det i sitt legendariska tal på Grammisgalan 2019: ”Kolla på oss nu!!!”

Lyssna på Hemlisar på Spotify nedan!