Spotify & FC Barcelona sluter ett långsiktigt partnerskap

Inom sport och underhållning

Igår kväll kom nyheten att FC Barcelona och Spotify slutit en överenskommelse om att det svenska företaget blir klubbens huvudpartner och officiella partner för streaming av ljud.

För första gången i klubbens historia blir Spotify titelpartner för FC Barcelonas arena som får det nya namnet Spotify Camp Nou. Spotifys namn kommer också synas på framsidan av både herr- och damlagets tröjor och träningsställ, med start den 1 juli 2022. Från säsongen 2022/2023 och under de kommande tre säsongerna kommer Spotify även att sponsra lagets träningströjor.

Spotify och FC Barcelona kommer att samarbeta för att skapa möjligheter för att göra den ikoniska tröjan till en plats som kan hylla artister från hela världen. Det långsiktiga avtalet för arenans namnrättighet börjar gälla i juli 2022 och sträcker sig över den ambitiösa ombyggnaden av Camp Nou.

Partnerskapet förenar musik med fotboll och kommer att ge spelare och artister tillgång till en global scen på Spotify Camp Nou. Samarbetet skapar också nya möjligheter för artister och spelare att bygga relationer med fans över hela världen.

Dessutom kommer FC Barcelona och Spotify att arbeta för att använda arenans reklamytor för att lyfta fram artister för Blaugranas globala TV-publik. I och med utvecklingen av Espai Barça blir Spotify en del av klubbens nya kapitel.

”Vi är mycket stolta över att tillkännage ett banbrytande partnerskap som detta, med en så världskänd organisation som Spotify. Med detta partnerskap kan vi fortsätta att föra klubben närmare sina fans och få dem att känna sig, ännu mer, som en del av Barça-familjen genom unika upplevelser som förenar underhållning och fotboll, vilket gör det möjligt för oss att få kontakt med ny publik över hela världen. – Joan Laporta, President of FC Barcelona