Swedish Fashion Council (SFC) lanserar en ny digital plattform – Fashion [X]

Invigs med ett tvådagars event i Stockholm

Mellan den 9 och 10 november samlar Swedish Fashion Council (SFC) sina internationella och lokala communities för första gången för att visa upp den nya eran av svenskt mode och fira lanseringen av en ny digital plattform – Fashion [X] . Under ett unikt tvådagarsevent deltar märken som Hodakova, Jade Cropper, Feben samt Rave Review med flera från organisationens internationellt erkända inkubatorprogram SFC [Incubator] tillsammans med ett urval av det mest intressanta från den svenska musik- och konstscenen.

Under de två dagarna öppnar dessutom Selam Fessahaye upp dörrarna till sitt universum för första gången sedan 2020. Utöver varumärken från SFC [Incubator], bjuder Mona Masrour in de främsta på Sveriges R&B och hiphop-scen för en oförglömlig kväll och konstprojektet AMAZE visar upp unga konstnärstalanger. SFCs första ‘’Stockholm [X]perience’’ avslutas med lanseringen av boken ‘’MODE 2022’’ och Fashion [X], en digital plattform med syfte att lyfta representanter av framtidens mode.

“Sveriges kombination av innovationstakt, fokus på hållbarhet och kreativ höjd är unik. Genom att utnyttja alla våra styrkor har svenskt mode möjligheten att ta en ledande roll i framtidens modeindustri. SFCs ’’Stockholm [X]perience’’ är första steget i att introducera den nya eran av svenskt mode och flytta fram Sveriges position på den internationella modescenen.” – Jennie Rosén, VD, Swedish Fashion Council