Tysklands fotbollslandslag byter från adidas till Nike

Efter 72 år av partnerskap bryter det tyska fotbollsförbundet med adidas – då kan du se landslagen spela i Nike

Sedan 1954, då Adi Dassler, grundaren av adidas, satt bredvid Västtysklands dåvarande förbundskapten Sepp Herberger när herrlaget vann fotbolls-VM för första gången med adidas nya dubbskor, Tysklands fotbollslandslag och adidas suttit ihop. 72 år senare ser det nu ut som att den sagan kommer att ta slut, då Tysklands fotbollsförbund (DFB) avslöjat att de skrivit ett avtal med konkurrenten Nike från 2027-2034.

I ett pressmeddelande på förbundets hemsida avslöjades det nya avtalet, med kommentarer från det tyska fotbollsförbundets president Bernd Neuendorf.

”Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med Nike och vi är glada över det förtroende vi fått. Det framtida partnerskapet gör det möjligt för DFB att uppfylla centrala funktioner med sikte på en omfattande utveckling av fotbollen i Tyskland under det kommande decenniet”, säger Neuendorf.

”Men det är också tydligt att vi kommer att engagera oss fullt ut för att uppnå gemensam framgång med vår långvariga och nuvarande partner adidas, som tysk fotboll har mycket att tacka för mer än sju decennier av samarbete, fram till december 2026”, lägger han till.

I ett uttalande som Reuters fått ta del av meddelade adidas att de var lika överraskade av beskedet som allmänheten, då de inte hade en aning om det nya kontraktet för ens tidigare idag, fredagen den 22:e mars.

”Vi informerades av DFB idag om att förbundet kommer att ha en ny leverantör från och med 2027”, skrev adidas.

Chockbeskedet blir extra stort då Tyskland kommer att vara värdar för EM i sommar, en enorm turnering som då kommer att frontas av adidas tre streck på såväl matchtröjor som annan marknadsföring. adidas är dessutom ett tyskt varumärke som har kvar sitt ursprungliga tyska huvudkonto. Detta ökar på det kontroversiella beslutet att gå över till amerikanska Nike.

Till och med Tysklands vice förbundskansler Robert Habeck har uttalat sig om situationen till Financial Times, där han uttryckte besvikelse över förbundets beslut.

”För mig har adidas och svart-röd-guld alltid hört ihop. En del av den tyska identiteten. Jag hade önskat mig lite mer lokalpatriotism”, sa förbundskanslern.