VLONE är tillbaka med nya ägare

En av hypebeast-periodens största spelare gör comeback, första kollektionen sedan grundaren ASAP Bari dömdes för sexualbrott

Det kan argumenteras länge om vilket märke som var störst under den så kallade ”hypebeast-perioden” under mitten av 10-talet. Märken som Supreme, BAPE, Yeezy och Off-White är kanske bland de mest frekvent nämnda, men en uppstickare man absolut inte får glömma bort är VLONE.

Märket startades 2011 av A$AP Bari och A$AP K från A$AP MOB, men det var först när kollektivets ledare A$AP Rocky började synas i plaggen runt 2014 som hypen tog fart på riktigt. Inom kort syntes deras logotyper på jackor och t-shirts världen över. Med ett stort ”V” på ryggen och ”FRIE NDS-” på framsidan (oftast i klara färger som orange och rosa) var det svårt att missa dem.

Efter skandalen med videon där A$AP Bari syns sexuellt trakassera en ung kvinna under 2017 ändrades dock allt. VLONEs förväntade samarbete med Nike avbröts, Rocky distanserade sig från tidigare vännen och Bari erkände sig till slut skyldig till sexuellt ofredande. Märket las på is under obestämd tid efter händelsen, med undantag för några få merch-collabs åt bland andra Pop Smoke, som Bari inte ska ha varit inblandad i.

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av VLONE (@vlone)

I höstas började dock rykten gå om att en nystart var på gång, då märket gjorde ett första inlägg på flera år från det tidigare blankade Instagram-kontot @vlone. I inläggets text distanserade sig märket från Bari, fördömde hans handlingar och förtydligade att deras kreativa mål kvarstår.

”In closing, we will not partake in any irrational behavior associated or related with Jabari “Younglord” Shelton. He has no authority to style himself as ’Mr. Vlone’, use or license VLONE”, skrev de i inlägget.

Nu kan vi bekräfta att VLONE är tillbaka på riktigt, då kollektionen ”BRICK BY BRICK” presenterades på deras ny-gamla hemsida under helgen. Designsen strävar långt ifrån den tidigare looken med en mer abstrakt tolkning av märkets logotyper. T-shirts, jeans och hoodies kompletteras med accessoarer som kepsar och guldarmband. Några av plaggen kan du kika in i galleriet ovan.

Hela kollektionen finns tillgänglig nu, med lika dyra prissättningar som förr. En t-shirt går exempelvis upp mot så mycket som 360$, cirka 3 700kr. Om de kan lyckas fånga framgången av sina glansdagar återstår dock att se.