Vogue stämmer Drake & 21 Savage över falskt nummer

Artisternas marknadsföring har lett till stora problem.

Condé Nast Publications, utgivaren av världens mest populära modemagasin, har valt att stämma Drake & 21 Savage. Tidigare i månaden har duon nämligen använt sig Vogues varumärke för att marknadsföra deras nya album, Her LossDetta inkluderade att skapa ett falskt nummer av tidskriften, samt affischer som efterliknade Vogues layout. Något som förvirrade både fans och medier, som av misstag rapporterade att artisterna skulle pryda magasinets kommande nummer.

”All of this is false. And none of it has been authorized by Condé Nast” säger företagets representanter i ett klagomål inlämnat till Manhattans federala domstol.

Nu söker Vogue $4 000 000, det vill säga ungefär 43 miljoner kronor, i skadestånd, eller tredubbelt den vinst som de tilltalade tjänat på albumet och det falska numret. Företaget söker också extra straffskadestånd för att hindra liknande överträdelser i framtiden.

Vogue är inte det enda varumärket som artisterna har använt sig av i samband med albumsläppet. Bland annat har de släppt parodier på program som NPR Tiny Desk Concert och The Howard Stern Show. I måndags släpptes även musikvideon för låten ”Privileged Rappers”, en kopia av musikplattformen Colors’ A Colors Show-videor, vari artister rappar eller sjunger i en mikrofon som hänger från rummets tak i ett enfärgat rum. Se videon och läs fler artiklar om albumet nedan!