Weekday släpper dubbel kollektion med UNIFROM

Kläder & parfym samarbetar för att ge en känsla av intimitet

UNIFROM™ är ett innovativt parfymhus som är skapat i Stockholm och utvecklat i Paris. De har en unik approach till dofter och omdefinierar hur vi interagerar med dem. De hämtar inspiration från den universella doften i trappuppgångarna i höghus och utmanar de traditionella parfymformaten och erbjuder ett utbud med innovativa doftupplevelser.

Nu släpper de en dubbel kollektion tillsammans med svenska Weekday, där de kombinerar denim-design med parfym. Den konstnärliga framställningen av vävprocessen, som drar paralleller mellan plaggens twillväv och molekylernas arrangemang i parfymoljan, ger samarbetet ett extra lager av betydelse.

”Vi ville ta fram ungdomens essens, översätta den från en visuell expansion och känsla till doft och skapa en berättelse där parfymens noter blandar sig med den metalliska och taktila attraktionen hos demin. Det är en väv av kropp och fibrer där varenda tråd, doft och beröring blir en del av storyn”, säger Alice Shulman, Design Lead Creative Initiatives på Weekday.

Begreppet ”second skin experience” innebär en sömlös och intim koppling mellan bäraren och produkterna, där gränserna mellan doft och textur suddas ut. Användningen av rå denim, känd för sin robusta och autentiska känsla, ger kollektionen en naturlig dimension som ska gifta sig med dofterna. Byxor, kjolar, rockar och jackor står i centrum för kollektionen, med kalla och industriella paletter som ger ett unisont uttryck.

”Vi personifierar ett gammalt yrke på ett samtida sätt och ser parfym konceptuellt. Vi har en ny approach till hur vi interagerar med dofter. Precis som vårt samarbete så hittar INDIGO en balans mellan behagligt, punkigt och tidlöst”, säger Haisam Mohammed, grundare till Unifrom™.

Hela kollektionen släpps på torsdag den 30:e november via Weekdays hemsida.