YouTube lanserar en plattform för att du ska kunna streama direkt från modeveckan

Paris, New York, London och Milan är först på tur

Inför modemånaden September har YouTube lanserat en ny modeplattform som syftar till att ge tittarna en inblick på branschen. Det gäller framförallt modeveckan i New York, London, Milan och Paris, som äger rum två gånger om året i februari och september. Där tittarna kommer att få tillgång till exklusivt innehåll från shower, evenemang och andra event.

Plattformen, kallad ”Slash Fashion,” kommer att levereras online på youtube.com/fashion, och kommer att vara direktuppkopplad  under designers visninar inklusive Ralph Lauren, Michael Kors och Dior. Dessutom kommer det att finnas innehåll från modeinsiders som Alexa Chung och Alexander Wang. Flera märken har sedan flera säsonger tillbaka använt plattformar som YouTube, sina egna hemsidor och nyligen Instagram Story Live för att kunna streama sina modevisningar direkt till tittare världen över, b.l.a med Louis Vuitton under modeveckan i Paris som har streamat via deras Instagram konto och även Off-White som flitigt använt deras hemsida för att fans ska kunna streama direkt. Derek Blasberg har fått rollen mode- och skönhetsdirektör på YouTube och berättar att

”Vårt mål är att göra YouTube.com/Fashion till en mångfaldig och inkluderande plats, fylld med de senaste mode- och skönhetstrenderna, innehåll och mer”

Och berättar även att dem satsar på att få fler internationella röster till sidan och lokalisera för globala marknader.

Se till att hålla ett öga på den nya plattformen på youtube.com/fashion.