Baseboll i fokus när Gucci möter MLB

Den amerikanska basebollen har synts till tidigare i Guccis collab med NY Yankees, nu kommer en kollektion med hela ligan

 

Det är dags för Gucci att doppa sina fötter i sportvärlden igen. I linje med tidigare samarbeten med den amerikanska basebolligan MLB (Major Baseball League) är även denna kollektion ett kärleksbarn mellan respektive varumärkens identiteter, som här är vilt blandade. Räknar man kepsarna som skapades för New York Yankees ett par år sedan är Gucci nu inne på sitt femte MLB-samarbete sedan partnerskapet inleddes under 2018.

Denna kapsel förkroppsligar dock mer av Guccis stil än MLB:s vilket innebär att du inte bara får Gucci-märkta New Era-kepsar. Allt från skjorta och jeansvästar får här en makeover med alla ligans lag i åtanke. Allover-prints med logos från lagen blandas med unika klubbmärken, som den gul-prickiga kepsen vars framsida pryds av en bevingad baseboll och ett ”G”.

Det kommer även att släppas lyxiga skor i loafer-stil, sneakers med fransar och broderade koftor, en avstickare från märkets hundraprocentigt sportiga samarbeten med märken som adidas.

Priserna är dock långt från vad ett vanligt sportmärke brukar ta för sin merch. New Era-kepsarna går för runt 6 400kr, T-shirts för så högst som 11 400kr, koftorna för närmare 25 600kr och en jeansväst för svindlande 68 660kr.

Om du vill vara on point bakom baserna i sommar kan du kika in delar av kollektionen på Guccis hemsida, då alla plagg ännu inte släppts till försäljning.