Behind the Brand – Historien bakom C.P Company

Behind the Brand är tillbaka! Denna gång tar vi oss till Italien och Stone Islands lillebror, som egentligen är storebror

I Dopest ”Behind the Brand”-serie uppmärksammas olika varumärkens historia och bakgrund. Efter en lång tids paus är serien nu tillbaka och vi beger oss till Bologna i Italien för att ta en närmare titt på C.P Company. Märket som födde Stone Island och blev ikoniskt för casual-kulturen på fotbollsarenor runt om i Europa.

Allra senast släpptes ett uppmärksammat samarbete med Palace under december 2022, som utnämndes till ”Collaboration of the year” av Highsnobiety för sin vågade blandning. Palace, som är kända för sina skaterötter och okonventionella samarbeten, har satt sin egna twist på många av C.P Companys klassiska och sportiga plagg.

I jämförelse med Stone Island (som tidigare varit med i serien), har C.P Company ofta setts som en lillebror i skuggan av sin italienska landsman. Likheterna mellan märkenas funktionella, experimentella och militäriska drag är dock ingen slump. De är nämligen inte konkurrenter utan snarare syskonföretag sprungna från samma man: Massimo Osti.

Grundaren Massimo Osti. Foto: Hypebeast / C.P Company

1971: Starten

Under namnet ”Chester Perry” (taget från en fabrik i serietidningen ”Bristow”) startar designern Massimo Osti upp vad som ska komma att bli C.P Company från sitt hem i Bologna. Med bakgrund som grafisk designer börjar Massimo trycka upp prints på t-shirts och jackor på ett sätt som för tiden är okonventionellt: Han använde sig av kopiatorer och screenprinting, en standard idag som på det tidiga 70-talet mest användes av just grafiska designers. Utöver detta la Chester Perry mycket tid på att göra sitt varumärke synligt genom att dela ut souvenirer till butiker. En tidig version av vad Supreme skulle göra till sitt signum 30 år senare.

Några exempel på de souvenirer som gavs ut till butiker under märkets tidiga år. Foto: C.P Company

1978: Stämningen

Chester Perry hinner bara vara på marknaden i knappa sju år innan de stöter på problem. Fred Perry och engelska märket Chester Barry slår ihop sig för att stämma Massimo Ostis val av för- respektive efternamn till sitt märke. Resultatet blir en namnändring till C.P Company och vad som förväntas vara ett nederlag får motsatt effekt. Inom de närmsta tio åren ska märket gå från okonventionell ustickare till ett av Italiens största märken. 1982 startar även Massimo Osti sitt sidoprojekt Stone Island, som snabbt börjar växa i samma takt som originalet.

En av de första loggorna efter namnbytet. Foto: C.P Company

1988: The goggle-jacket

Kanske den allra mest ikoniska designen från C.P Company introducerades 1988 när inspiration hämtas från krigskläder för skapa ”The goggle-jacket”. Massimo Osti hade varit inspirerad av och experimenterat med motorsport, överlevnad- och krigskläder sedan starten men det är först nu han släpper vad som ska komma att bli märkets signatur: Glasögonen på luvan. I tidigare versioner hade man provat med glasögonen på kragen, men med inspiration av gasmasker från första och andra världskriget flyttades de upp till luvan. Schweiziska arméns funktionsjackor utgjorde också grunden för jackans många fickor. Idag syns glasögonen på allt från hoodies till mössor och har blivit synonymt med märket.

Goggle-jacket 1988. Foto: C.P Company

1994: Massimo Osti lämnar och casual-kulturen börjar

Efter att ha sålt sina andelar i företaget till organisationen GFT (Armani, Valentino) år 1984 stannade Massimo Osti som ledande designer på C.P Company i tio år till fram tills 1994. Året innan dess bytte företaget ägare återigen och togs över av affärsmannen Carlo Rivetti som även tog kontroll över Stone Island och enade märkena under paraplyföretaget Sportswear Company SpA.

Under den här tidsperioden börjar även de båda märkena förknippas med fotbollshuliganismen i England då den så kallade ”casual-kulturen” växer fram med märken som Fred Perry och Ben Sherman. Det slitstarka materialet i jackorna är effektivt i bråk och goggle-jackets börjar synas allt oftare på Europas fotbollsarenor tillsammans med Stone Islands kompass-logga.

Engelska fotbollshuliganer i goggle-jackets på 90-talet. Foto: North News NNP

2005: Massimo Ostis död och en osäker framtid

Under tiden efter att Massimo Osti lämnat C.P Company fortsatte lillebror Stone Island att växa och det dröjde inte länge innan kompasset på ärmen började synas mer än glasögonen på luvan. När Massimo Osti gick bort efter två års kamp mot lungcancer i juni 2005 hade han länge distanserat sig från sin skapelse, med fokus på mindre modeprojekt och utveckling av nya material. Även märket självt hade sedan 90-talet främst utvecklat varianter av den klassiska goggle-jackan och slutat sträva i nya riktningar utöver de etablerade. Under åren efter hans död upprättades ”Massimo Osti Archive” i hemstaden Bologna för att hedra hans minne och konst, en plats som finns kvar än idag.

C.P Company började helt enkelt finna sig i rollen som underhuggare till Stone Island och det skulle kräva en återkomst av Osti-namnet för att få en ny gnista att tändas.

Massimo Ostis fysiska arkiv i Bologna. Foto: Massimo Osti Archive

2018: Ny generation

Lorenzo Osti valde tidigt att inte följa i sin pappas fotspår, dels på uppmuntran av Massimo själv men även av egen vilja att ge sig in i marknadsföringsvärlden. Faderns bortgång ändrade dock Lorenzos syn på karriären och han fick upp ögonen för det arv han fått lämnat till sig. Han bestämde sig för att sadla om och ägna sig åt att bevara och utveckla C.P Company, som han till slut blev president över 2018.

Idag är C.P Company och Stone Island helt separerade efter en försäljning av Carlo Rivetti under 2010, men sedan Lorenzos intåg i märket hans pappa en gång startade har de före detta syskonmärkena börjat spela i samma liga igen. Den tidigare nämnda collaben med Palace är bara en i mängden av samarbeten med alla från Adidas till Clarks Originals. Vart C.P Company kommer att gå i framtiden är svårt att säga, men vad som är säkert är att Massimo Ostis utforskande anda lever vidare genom sonen Lorenzo. I en intervju med Hypebeast satte han själv ord på varför märket sticker ut från mängden:

“It’s a circle that’s closed for me. I’m not here because I’m in the fashion industry, I’m here because it’s CP Company. It’s part of the family to me”

Lorenzo Osti, Massimo Ostis son och nuvarande president för C.P Company. Foto: Hypebeast

Vilka har haft på sig C.P Company?

Genom åren har C.P Company varit en favorit hos allt från artister till idrottare. I bildspelet finns några exempel på kändisar som synts i plaggen:

Via:

C.P Company

Massimo Osti Archive

Hypebeast

Highsnobiety

MVC

Glöm inte att kolla in tidigare avsnitt av ”Behind the Brand” på taggen nedan, och håll utkik på dopest.se för nästa avsnitt!