Behind the Shoe: Nike Cortez - Nikes mest ökända silhuett
Över 50 år av historia och kulturell influens
För att en sneaker-silhuett ska kunna överleva kampen mot tid och trender måste den inte bara bli populär bland sneakerheads, men även vinna över allmänhetens kärlek. Genom historien finns det få silhuetter med en djupare historia och notoriskt rykte än Nikes ikoniska sneaker Nike Cortez.
Många associerar den ökända silhuetten till Los Angeles förödande gängkultur, men historien bakom Nike Cortez sträcker sig tillbaka hela vägen till mitten av 60-talet. Långt innan Nike ens hette Nike, då man gick under namnet BRS (Blue Ribbon Sports). På den tiden fungerade BRS som en distributör för japanska etiketten Onitsuka Tigers, idag mer kända som ASICS.
Tvingades döpa om modellen fyra gånger
1966 teamade Nikes medgrundare Bill Bowerman upp med Onitsuka Tigers för att designa Cortez silhuettens original-modell, som då kallades TG-24. Men redan ett år senare bestämde sig Bill Bowerman och Phil Knight att ändra namnet på silhuetten till TG-Mexico. Anledningen till att silhuetten som skapats av en amerikan och en japan ville använda sig av detta namn var enkel.
De kommande Olympiska Spelen skulle hållas 1968 i just Mexiko, vilket Bowerman och Knight tyckte kunde fungera som perfekt marknadsföring för skon. Detta var dock något som japanska Onitsuka Tigers ställde sig emot och parterna bestämde sig för att döpa om skon till Aztec.
Ironiskt nog blev man återigen tvungna att ännu en gång ändra namnet på silhuetten, då ett tyskt företag vid namn adidas ställde sig emot namnet. Tyskarna kände att namnet på skon var på tok för likt namnet på deras löparsko Azteca Gold och krävde att namnet skulle ändras. Det var då Bill Bowerman och Phil Knight ändrade namnet på skon till TG-Cortez – efter den spanska erövraren Hernan Cortes som på 1500-talet besegrade Aztekerna.
Silhuetten togs emot med öppna armar av både elitidrottare och hobby-löpare och blev snabbt den mest sålda skon någonsin för BRS och Onitsuka Tigers. Trots denna framgång höll relationen mellan BRS och Onitsuka Tigers bakom kulisserna sakta men säkert på att falla samman.
Blue Ribbon Sports blir Nike
1971 bytte BRS namn från Blue Ribbon Sports till Nike och året därpå var man helt fristående från Onitsuka Tigers. Man bestämde att båda parter fick använda sig av silhuettens design, men endast Nike fick kalla skon Cortez medan Onitsuka kallade sin modell Tiger Corsair. Cortez silhuettens framgångar placerade Nike bland de största leverantörerna för idrotts-relaterade varor och man kan säga att det var här Nikes framgångssaga började.
Den första Nike Cortez silhuetten levererades i färgställningen vit/röd/blå, där en röd Swoosh placerades på den helvita överdelen. En blå rand placerades även i mitten av den annars helvita sulan. Ett par år senare presenterade Nike en dam-modell av silhuetten, modellen gick under namnet Senorita Cortez.
Populär bland atleter, artister, kändisar och gäng
Få människor anade vilken explosion silhuetten skulle få när ett par Senorita Cortez levererades till hollywood stjärnan Farrah Fawcett och hon hade på sig dom i ett avsnitt av hit-serien Charlies Angels. I detta avsnitt kunde tittare se skådespelerskan slå ner en skurk och fly iväg på en skateboard med sina Senorita Cortez på fötterna.
Detta gjorde att försäljningen flög genom taket och framgångarna hjälpte Nike att 1976 signa sin första ambassadör i form av elit-löparen Steve Prefontaine. Silhuetten sågs även på fötterna hos världsstjärnor som Elton John vilket hjälpte Nike att lyfta ännu ett steg.
Silhuetten blev älskad runt om i världen, men det fanns ingen plats som tog till sig skon mer än Los Angeles. Under 80-talet blev silhuetten mer och mer populär bland gäng i Los Angeles, och skon adopterades av gäng som Bloods, Crips och MS 13 för att nämna några. MS 13 gjorde silhuetten som en del av sin officiella uniform och samtliga medlemmar uppmanades att ha på sig skon tillsammans med khaki byxor eller chinos.
Genom åren har Nike Cortez synts i 100-tals rap videos, i storfilmer som Forrest Gump och även tolkats av stora namn som Mr. Cartoon och Kendrick Lamar. Trots att silhuetten är över 50 år gammal ser vi i inget slut för denna ikoniska silhuett som är lika aktuell idag som för 50 år sen.
Missa inte heller vår ”Behind the Brand”-serie där du kan lära dig mer om; historien bakom italienska streetwear-märket Stone Island samt historien bakom Virgil Ablohs OFF-WHITE och Palace Skateboards.