Burberry presenterar ‘Burberry in Nature - An Immersive Show Experienced in the British Outdoors’

Det brittiska modehuset blir först ut med att presentera sina planer för septembers planerade modekalender

Med det nya viruset covid-19 som slagit hårt mot världen har många branscher tvingats stanna upp för att reflektera och tänka om för att anpassa sig. Med social distansering som viktig punkt att följa för att minska smittspridningen står det fortfarande oklart hur septembers planerade modeveckor kommer se ut. Trots inställda modeveckor, modehus som hoppat av den traditionella Fashion Week-kalendern och digitaliserade lösningar menar många att modeveckorna i september fortfarande kommer att ta plats. Inget har dock bekräftats än, men det brittiska modehuset Burberry blir först ut med att presentera sina planer. 

I måndags presenterade Burberry sin nästkommande Spring/Summer 2021 modevisning Burberry in Nature – An Immersive Show Experienced in the British Outdoors som kommer att ta plats den 17 september. Modevisningen kommer hållas utomhus och kommer endast att bestå av modeller och Burberrys egna team. Modevisningen kommer att spelas in och finnas tillgängligt att streama. 

 

“For this show, I wanted to celebrate these feelings by bringing our community together in a creative experience that takes place within the beautiful, natural landscape of Britain.” 

 

I ett uttalande berättar Ricardo Tisci, Chief Creative Officer för Burberry, om den kommande modevisningen. Tisci beskriver Burberry in Nature som en reflektion av naturen och det brittiska landskapet. Han menar att vi som människor söker oss till samhörighet med naturen, vilket också är varför Tisci valt att hålla Burberry in Nature utomhus.  

“As humans, we have always had a deep affinity to nature. We have had to respect and rely upon its power for our very existence, whilst marvelling and revelling in its extraordinary beauty. Especially recently, we have all yearned to reconnect again. For this show, I wanted to celebrate these feelings by bringing our community together in a creative experience that takes place within the beautiful, natural landscape of Britain”, säger han.  

Tisci har tidigare uttalat sin syn på covid-19 och hur han tror att en post covid-19-framtid inom modeindustrin kan komma att se ut. I en intervju med världsnaturfonden WWF berättar Tisci att han tror att de traditionella modeveckorna kommer återvända så småningom, men att de kommer vara anpassade och spegla den värld vi lever i nu.   

”There is nothing like the experience of being at a fashion show — the energy in the room, the anticipation, excitement — it is something beautiful that I would not want to see lost. But we must recognize that the world is changing, and we must adapt and redefine our landscape through new forms of expression… Ultimately, to me, it will always be important to keep a physicality to fashion, to be able to see and understand the texture and movements of clothes, but in new ways,” fortsätter Tisci . 

Missa inte Burberry in Nature – An Immersive Show Experienced in the British Outdoors den 17 september. 

https://www.instagram.com/p/CBv9REdDrGY

 

Bild: Tolga Akmen / Getty Images