Dessa skandinaviska märken sätter hållbarhet i fokus

Happy Earth Day!

Inför Earth Day 22 april har Dopest pratat hållbarhet i modebranschen med några av de skandinaviska märken som har ett extra fokus på hållbarhet i sin produktion. B.l.a minska vattenanvändning i produktion, ta bort kemikalier som förstör omgivningen och arbetar mot att vi ska ta hand om våra kläder mer så att de håller längre. Det är fler och fler skandinaviska märken idag, som efter att konsumenten blivit mer medveten och aktiv i frågan – riktar fokus på att bli mer hållbara. Vi har pratat med märken som svenska Sandqvist, danska Forèt och norska Holzweiler om vad de tycker modebranschen behöver utveckla och hur just deras märke har lyckats.

 

Asket 

 

Förra året introducerade Stockholmsbaserade Asket, Traceability Standard, ett riktmärke för att kunna ha 100% transparens i sin produktion. Genom att inte dölja någonting i produktionsledet vill de inspirera till en mer positiv supply chain i modebranschen. Deras fokus är att skapa tidlösa, kvalité kläder som man kommer att ha på sig år efter år. För att säkra detta har de endast en kollektion säsong efter säsong. Kollektionen innehåller klassiska t-shirts, skjortor och långärmade tröjor och tjocktröjor. Intiativet kom efter chock informationen de fick höra – att under senaste 15 åren handlar vi konsumenter dubbelt så mycket plagg som innan men sparar de enbart hälften så länge.

Vi utmanar den klassiska modeindustrin genom att att enbart producera en kollektion med samma plagg – år efter år. Inga säsonger, inget för att försöka öka konsumtionen.

Med fokus på transparens samarbetar de med TrusTrace, en Blockchain-driven plattform för modeindustrin, med fokus på att skapa öppenhet och produktspårbarhet mellan olika aktieägare i försörjningskedjan hjälper det Asket att hålla sin höga standard på att veta exakt hur deras kläder produceras.

 

Namnet forét [fo-ré] är franskt och betyder skog, och att ta vara på naturen är något detta nya Köpenhamn baserade klädmärke lägger all fokus på. Forèt är det minimalistiska streetwear märket med stilrena hoodies, t-shirts och skjortor i jordnära färger med en twist som passar säsong efter säsong.

Foréts två grundare har växt upp med naturen nära till hands och det har präglat deras klädmärke, märket uppmanar nämligen att vi ska varva ner och gå offline. Deras intresse för naturen och miljö har fått de att sträva efter 100% hållbarhet. Något som inte alltid är enkelt för ett nytt klädmärke. Till Dopest berättar de hur svårt det kan vara för en start-up utan stora resurser att sätta hållbarhet i fokus, att använda enbart återvunnet plast, få certifikater, producera ekologiskt bomull till märkets plagg, men är något de känner är ett måste. Deras Co-Founder Jeppe Alexander Meier fortsätter berätta att:

”Vi känner att medvetenheten för hållbart mode har förändrats till det bättre, genom att hållbarhet har blivit mer populärt har det även blivit lättare att producera hållbara kläder, som vi ser är en väldigt positiv utveckling. Vi satsar på en mer och mer hållbar produktion varje säsong.”

Danska forét är märket som inspirerar skandinaviska modescenen att det inte finns en ursäkt att inte sträva efter en hållbar produktion och även filosofi. På deras hemsida finns ’’Hiker’s Journal’’ en förhoppning att människor ska vilja varva ner och utforska naturen.

Sandqvist

Bildresultat för sandqvist campaign

Svenska Sandqvist har blivit en av de största aktörerna på svenska marknaden inom loppet av några år sedan de grundats 2004. De visar att det går att producera produkter med hänsyn och respekt till både miljö och till de som tillverkar dem. Sedan start har hållbarhet och transparens i deras arbete varit i fokus, där produkterna ska hålla länge och vara med dig varje dag. Kvalité är nyckeln och accessoarerna är skapta av organiskt bomull och vegetabilie tanned läder tillsammans med återfunna fibrer. Genom att till exempel välja organiskt bomull kan Sandqvist se till att hela produktionskedjan har bra arbetsvillkor och att miljön inte tas illa om hand vid produktion. Henrik Lindblom, Sustainable Manager på Sandqvist berättar för Dopest om vad modebranschen måste bli bättre på:

”…hela modebranschen måste bli bättre på att ta ansvar för produkternas livscykel. Det slängs jättemycket textilprodukter i onödan.” Lindblom poängterar att ”…då har det ingen betydelse om man har köpt produkter i återvunnen polyester, återvunnen nylon eller ekologisk bomull, det blir ändå en stor miljöbelastning.”

På Sandqvist menar de även att märken ska bli bättre på att uppmuntra en lång livslängd på kläder istället för att öka konsumtion. Därför erbjuder Sandqvist även lagningar som ska ge ett nytt liv till äldre väskor som blir ”Redesigned” i Repairshops, läs mer här.

Holzweiler

 

Holzweiler är det kreativa och lekfulla klädmärket från Norge som har fått stor internationell styrning. Det är en plats med ett gemensamt mål: att fortsätta att utmana branschens normer. De två grundarna Susanne och Andreas Holzweiler är syskon och ville ta i akt att ändra modescenen i Norge. De går ofta inte ut med att de är ett hållbart, rättvist märkte då de menar att det ska vara en självklarhet i dagens modebranch och inte något man ska använda som en marknadsförings strategi.

Deras kollektion är både för herr och dam och har plagg för hela garderoben: t-shirts, hoodies, byxor och scarfs – senast har de även börjat med sneakers. Kollektionerna inspireras ständigt av konst, kultur och att fortsätta med en stark hållbarhet som även är stora passioner för grundarna.

Tomorrow Denim

 

Tomorrow är grundat i Köpenhamn 2017 och är världens första hållbara denim märke som är certifierat av både den nordiska svanenmärkt och EU: s miljömärke. Produktion av jeans och denimtyg i allmänhet kräver enormt mycket vatten, och är något Tomorrow lagt ner tid på att minska, de berättar till Dopest att de har hittat en produktion med hjälp av smart teknik där det valda tyget sparar fabriksproduktionen 40% vatten, 30% energi och 30% mindre kemikalier.

”Tomrorrow tvättar jeans på ett organiskt sätt med endast organiska kemikalier. Tvätten försöker tjäna så mycket vatten och energi som möjligt. Tvättens mål är att spara vatten i intervallet mellan 40% och maximalt 95%. Energibesparing är parallell med vattnet.”

De är dedikerade till att ständigt förbättra hur modebranschen producerar och konsumerar denim och står i framkant av alla hållbara certifieringar internationellt för att skapa en modigt hållbar denim för en bättre morgondag.

Tretorn

Tretorn är en av världens äldsta tillverkare av sneakers, med ett arv som går tillbaka till 1900 i Helsingborg. Genom åren har ikoner som Kanye West, Andre 3000 och även tennisstjärnan Björn Borg burit deras skor. Hos det svenska märket inspireras de av naturens egna ekosystem och tror på en process där allt har en koppling. Därför försöker de ständigt hitta nya sätt att använda material som inte fått användas tidigare. Förutom sneakers är regnjackor i fokus och att minska plast i världshaven. Varje år hamnar nämligen cirka 8 miljoner ton plast i haven och det uppskattas att det kommer att finnas mer plast än fisk i haven 2050. Tretorns grundare berättar till Dopest:

”Idag är 85% av Tretorns jackor och 100% av sneakers Eco Essentials dvs tillverkade av återvunna material som inte innehåller skadliga kemikalier. Dessa material ska vara möjliga att återvinna igen och/eller vara biologiskt nedbrytbara.”

Likt märkets regnjackor, som är skapat från det egenutvecklade materialet OCEAN-SHELL®, som består av PET-polyestertrådar, vilket gör materialet och jackan återvinningsbart. I Sphere Lightweight Jacket är det en tvålagers konstruktion, med ett membran tillverkat av återvunna PET-flaskor. Det ska bli spännande att se om Tretorn kan fortsätta utveckla nya material i framtiden.

Det är inte bara klädmärken som arbetar för hållbarhet, här är några hållbara sneakermärken!