Motorola kliver in i modevärlden - teknik som känns rätt i tiden

Din telefon är inte bara ett verktyg, utan också ett uttryck för vem du är. Det är precis den insikten som driver Motorola just nu.

Allt fler teknikföretag har insett att design är lika viktigt som prestanda. Det handlar inte längre bara om hur snabbt eller kraftfullt något är, utan om att skapa en känsla, stil och en tydlig identitet som verkligen talar till användaren.. Ett företag i framkant av den utvecklingen är Motorola. Med samarbeten som sträcker sig från färgjättarna Pantone till kristallhuset Swarovski, vill märket visa att mobiler kan vara mer än bara funktionella, de kan också vara en del av din look.

När de nu presenterar sina senaste lanseringar i Stockholm är det inte bara nya produkter som visas, utan ett helt nytt sätt att se på teknik.

Gateway to Iconic

Motorola höll ett event på Slakhusområdet under temat ”Gateway to Iconic”. Det var färgkoordinerat på nästa nivå, med gäster i matchande Pantone-nyanser som speglade Motorolas fokus på design och feeling. Razr 60-familjen glänste med lyxiga material som italiensk Alcantara och FSC-trä. Moto bud loops samt moto watch fit var också på display för gästerna att se och uppleva. Runt hörnet fanns det en lite pop up-butik med kurerade second-hand plagg. Du kunde även pimpa ut din mobil med glitter och andra designs för en mer lekfull upplevelse.

Foto: Zeinab Khazail for Dopest

Dopest fick även möjligheten att intervjua Daniela Idi, EMEA Marketing Director på Motorola. För henne är det tydligt att framtidens teknik inte bara handlar om funktion, utan om känsla & identitet.

”Vi ser våra produkter som en del av det personliga uttrycket. Tekniken ska inte bara fungera – den ska förlänga ens identitet.”

Motorola har lanserat kollektioner inspirerade av modevärlden. Den nya Razr och Edge-serien, moto buds loop samt moto watch fit är ett sätt att skapa variation och att ständigt förnya sin produktportfölj, utan att förlora sin kärna. Tanken är att göra teknik tillgänglig, men också personlig.

”Telefonen är med oss från morgon till kväll. Den ligger bredvid sängen när vi vaknar och följer oss genom hela dagen tills vi rundar av och skickar det där sista meddelandet till någon vi tycker om. Den har blivit en naturlig förlängning av oss själva, ett sätt att visa vilka vi är. Därför handlar det inte bara om att erbjuda den bästa tekniken, utan också att skapa något som känns personligt. Precis som med mode är mobilen idag en accessoar, och en del av vår livsstil och vårt uttryck.”

Varför samarbeta med Pantone & Swarovski?

”Samarbetet med Pantone gör att Motorola tidigt kan plocka upp färg- och materialtrender, och därmed lansera produkter som känns rätt i tiden, inte bara tekniskt, utan även estetiskt. Swarovski-samarbetet förstärker den livsstilsinriktade linjen ytterligare och riktar sig till användare som ser sin telefon som en accessoar, inte bara ett verktyg.”

Samtidigt kompromissar man inte med det tekniska. Genom att samarbeta med Bose kan man leverera ljudupplevelser på högsta nivå. Detta är något som Daniela Idi menar är ett måste i en bransch där varje detalj räknas.

”Det finns en stark konkurrens i vår bransch. För att sticka ut måste man erbjuda både innovation och något som känns. Vår vinkel, att kombinera teknik med personlighet, börjar verkligen bära frukt.”

Användarnas behov är A & O

En viktig pusselbit i Motorolas strategi är att utgå från användarens behov och ser inte tekniken som ett ”one size fits all”-koncept. Det handlar inte om att bygga en perfekt produkt, utan att möta olika typer av människor, med olika livsstilar.

”Vi har inte alla samma behov, men vi borde kunna erbjuda olika upplevelser som passar olika typer av konsumenter,” säger Idi.

Ser ni någon risk att förlora teknikintresserade användare när ni fokuserar mer på estetik och känsla?

”Jag ser inte det som ett hot. Våra produkter lockar en annan typ av publik, samtidigt som vi maximerar teknikupplevelsen. Jag tror att vår största möjlighet framåt är att förnya och omdefiniera Motorolas position, samtidigt som vi bygger vidare på vårt starka arv.”

I Norden är det också det lokala perspektivet som spelar roll. Enligt Stine Jespersen, marknadschef för Motorola i Norden, jobbar man nära sin publik och använder lokala insikter för att bygga globalt relevanta produkter.

”När man jobbar lokalt gäller det att vara snabb och flexibel i huvudet. Vi är ett internationellt gäng med stark lokal koppling, vilket ger oss koll på alla marknader, men vi kan också agera blixtsnabbt och skräddarsy allt för att nå rätt publik.Och samtidigt har vi nordiska partners som syns globalt.”

Att ha örat mot marken, men blicken mot världen, är hur Motorola tänker när de bygger varumärke i Norden.

”Vi vill inte bara lansera nya produkter, vi strävar efter att bygga en ny sorts relation till teknik. Det är extra tacksamt att göra just här i Norden, där intresset för både mode och teknik är så starkt.”

Foto: Zeinab Khazail for Dopest

Och när vi frågar om favoritprodukten är svaret svårt för Idi men enkelt för Jespersen.

”Jag har två telefoner: en klassisk Edge 60 Pro och en vikbar Razr 60 Ultra. Om jag inte använder den ena, så är det den andra jag kör på.”, säger Idi.

”Min favoritprodukt är faktiskt Razr:n!”, säger Jespersen.