Gucci går “seasonless” som respons på Covid-19

Det italienska lyxmodehuset skippar den traditionella modekalendern för att endast presentera två kollektioner per år

Det italienska lyxmodehuset Gucci kommer inte längre följa den traditionella modekalendern. I ett Instagraminlägg delar Alessandro Michele, creative director för det italienska modehuset, med sig av sidor ur sin dagbok, där han bland annat går ut med nyheten att Gucci inte längre kommer presentera mer än två modevisningar per år. 

“I will abandon the worn-out ritual of seasonalities and shows to regain a new cadence, closer to my expressive call. We will meet just twice a year to share the chapters of a new story. Irregular, joyful and absolutely free chapters, which will be written blending rules and genres, feeding on new spaces, linguistic codes and communication platforms.” skriver Michele i ett Instagraminlägg. 

Michele menar även att Gucci inte längre kommer följa de traditionella Fall/Winter och Spring/Summer kollektionerna. Modehuset kommer istället presentera sina linjer i egen takt och efter egna villkor, men trots det kommer de troligtvis vara säsongsbaserade. Beslutet att endast presentera två kollektioner per år innebär också att det italienska modehuset inte längre kommer erbjuda några cruise, pre-fall, resort eller liknande kollektioner. 

“I would like to leave behind the paraphernalia of leitmotifs that colonized the prior world: cruise, pre-fall, spring-summer, fall-winter. I think these are stale and underfed words.”

Micheles beslut och nytänkande, verkar vara direkt kopplade till den rådande Covid-19 situationen. I ett tidigare inlägg på Instagram delar Michele med sig av sina tankar kring den rådande pandemin där han bland annat pratar om hur den fått honom att tänka om: 

”Now that the devastation caught us unprepared, we have to think about what we would not want to be the same as it was. Because the greatest risk, for our tomorrow, is abdicating our responsibility for a true and necessary discontinuity. Our history is littered with crises that taught us nothing.”

Den rådande situationen har satt modeindustrin i en position där världens lyxvarumärken tvingats reflektera och tänka om för att anpassa sig och komma med eventuella lösningar. Anna Wintour, editor-in-chief för modemagasinet Vogue, kommenterar pandemins påverkan över modeindustrin i en intervju med CNBC där hon beskriver hur alla har tvingats pausa och reflektera. ”I think everybody is rethinking what fashion stands for, what it means, what it should be”, berättar hon. ”I think it is an opportunity for everyone to slow down, produce less, and make the world fall over in love with the creativity and passion of fashion, and maybe have less of an emphasis on things moving so quickly and emphasis always on what’s new.”

Tidigare i april gick även det franska lyxmärket Saint Laurent ut med att de helt och hållet lämnar den traditionella Fashion Week-kalendern. Varumärket har valt att ställa in tidigare satta datum för att följa sin egen takt. Det innebär även att Saint Laurents kommande kollektioner inte kommer presenteras enligt planerat. Vill du läsa mer om Saint Laurents beslut? Läs här

 

https://www.instagram.com/p/CAkszCYpBJV/

Bild: Gucci